Kan tamponger gi økte menssmerter?

Hei! Jeg er en jente på snart 19 år, og har hatt mensen siden jeg var 13 1/2 år. Da jeg først fikk mensen hadde jeg null menssmerte og alt var flott og fint! Problemet er at de, snart 2 siste årene har jeg hatt menssmerter? Hva kommer det av? Kan det vere tampongbruk (har hørt det)? Har brukt tampong de siste snart 2 årene. Dersom det er pga.tampong, burde jeg sjekke det? Hva kan skje dersom jeg ikke gjør noe med det?

Hei

Menssmerter skyldes kramper eller sammentrekninger i livmoren under mensen. Dette skjer når livmoren støter ut slimhinnen som hadde bygget seg opp for å gjøre seg klar til å ta i mot et befruktet egg.

Noen er plaget med sterke smerter i forbindelse med mensen, mens andre har lite plager. Dette kan også variere i løpet av de årene man er i fruktbar alder. Hos mange kommer menssmerter ett til to år etter første mens. Noen er dessverre plaget med menssmerter helt til de kommer i overgangsalderen, men mange opplever heldigvis at smertene avtar i 20-årene.

Hvis du har veldig sterke menssmerter kan det være fornuftig å få det sjekket hos fastlegen eller gynekolog da det en sjelden gang kan være andre årsaker til smertene.

Bruk av tampong er ikke årsaken til menssmertene.  Hvis du trives med tamponger som mensbeskyttelse skal du bare fortsette med dette.

Les også svar på tidligere spørsmål: Menssmerter