Kaster opp av mensen

Når jeg har mensen får jeg så store smerter at jeg kaster opp. Hva skal jeg gjøre?

Hei!

Det er trist å høre at du er plaget med oppkast når du har mensen. Årsaken til smertene er at du får sammentrekninger i livmoren når du har mensen. Dessverre er det endel jenter som opplever sterke smerter og kvalme når dette skjer, andre er mer heldige og har lite plager i forbindelse med mensen. Du kan lese mer om mensen i artikkelen Hva er mensen?

Noen jenter har så sterke smerter når de har mensen at de trenger å bruke smertestillende de dagene de har mest vondt for å klare å gå på skolen og leve normalt. Vi anbefaler deg å få råd hos moren din, helsesykepleier eller på apoteket om hvilke reseptfrie smertestillende du kan forsøke og hvilken dose du kan ta. I tillegg kan lett trening når du har mensen og ellers en sunn livstil med regelmessig trening og sunt kosthold hjelpe noe.

Hvis ikke disse rådene hjelper anbefaler vi deg å bestille time hos fastlegen din. Det finnes ulike behandlinger som kan hjelpe, men hva som kan hjelpe deg må legen vurdere etter å ha undersøkt og snakket med deg.

Lykke til!