Kjæresten min har en sykdom. Kan ikke trene...

Hei,

Kjæresten min har en sykdom som gjør at vi ikke kan trene så mye sammen, muskelsykdom. Er kjempe glad i å trene. Hva bør jeg gjøre? Han blir veldig lei seg når jeg trener.

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Alle forhold vil i større eller mindre grad møte utfordringer i forhold til forskjellighet. Noen har mange felles interesser og har dermed mange muligheter for felles aktiviteter. Noen har noen felles interesser og gjør noen aktiviteter sammen. Andre har få felles interesser og må kanskje lete for å finne noe de kan trives med å gjøre sammen. Hos dere er det kanskje ikke interessene som er forskjellig, men sykdommen som hindrer dere. Likevel vil dere måtte gjøre som mange andre par, finne noen arenaer der dere begge kan delta og gi hverandre frihet til å gjøre andre aktiviteter hver for dere.

Det er ganske vanlig at den ene i et parforhold trener mye og den andre lite eller ingenting. Det trenger ikke gi utfordringer dersom en ellers er enig om tidsprioriteringene og har nok fellestid.

Les: Soul mates

Men det er flere aspekter inne i bildet hos dere, for siden kjæresten din har en sykdom kan det være mange følelser forbundet med det. Kanskje er det en følelse av tap over å ikke kunne være så sprek og sterk som han skulle ønske, sjalusi over at du kan gjøre ting han ikke kan, skam fordi du blir sprekere enn han, sorg over tap av evner, savn fordi han ikke lenger kan gjøre ting han gjorde før, osv osv Det er ikke godt for oss å vite hva han tenker og føler, men det at du trener, kan trigge frem slike følelser.

Les: Hvordan vet to kjærester at de passer sammen

Du skriver ikke noe om dette er en medfødt sykdom eller om den er nyoppdaget, om sorgen over å ha en sykdom er bearbeidet eller om han sliter psykisk og følelsesmessig med å godta sykdommen sin. Disse aspektene vil være med å påvirke selvbildet hans, hvordan han takler motgang, det å være utenfor og ikke kunne delta på alt.

Du trenger å vite hva han tenker for å kunne møte behovene hans. Dere trenger å snakke sammen om hva som er vanskelig og utfordrende i forhold til treningen din. Kanskje han rett og slett bare synes at du bruker alt for mye tid på trening, tid som dere kunne brukt sammen. Kanskje han uansett sykdom eller ikke, ikke hadde ønsket eller orket å trene så mye som du gjør.

Les: 60-ting snakke med kjæresten om

Når dere skal snakke om dette, er det viktig at du lytter mer enn du snakker. La han få si det han føler uten at du bryter inn, forsvarer deg eller diskuterer. Lytt for å forstå hvordan det er å være han, så kan du etterpå eller en annen gang fortelle hvordan du føler det og hvor viktig treningen er for deg.

Lykke til.