Galt å kline?

Er det galt å kline når man er i et forhold hvor begge er kristne?

Hei. Så fint at du spør om det!

Vi har svart på lignende spørsmål tidligere, så du kan lese:

Hvor skal jeg og kjæresten min sette grensene?

Har man sex når man tar på puppene?

Å være sammen betyr ofte at en blir mye alene sammen og en deler gode ord, nærhet og kjærtegn. Vær oppmerksom på at Klining setter i gang sterke følelser i kroppen og kan derfor gradvis føre til seksuelle handlinger og etterhvert samleie uten at dere hadde tenkt at det skulle gå så langt. Det er derfor viktig at dere har snakket gjennom hvor dere bør sette grensene før dere er midt i det.

Mange sier at «det ble bare sånn», og det er dumt at en overskrider sine egne grenser fordi en ikke har avklart dem for hverandre. Det er viktig at dere vet litt om hvordan følelsene i dere reagerer, slik har dere har mulighet til å beholde kontrollen, selv om det ”bruser og bobler” inni dere. Og aller viktigst at dere setter grensene så strengt at dere ikke mister kontroll og styring. Prøv å unngå områder av kroppen som dekkes av bikini eller undertøy, og unngå at kliningen blir så intens at dere blir helt oppslukt av kåthet.

Som kjærester skal dere bekrefter at dere er verdifull for hverandre og vise at dere verdsetter hverandre ved å vise respekt og selvkontroll. Slik bygger dere opp tryggheten og tilliten i forholdet. Prøv å ta valg nå som du kan stå for i ettertid, både for din egen del og for andres.

En god test på det er at:

- Det skal ikke være flaut

- Du skal ikke angre når det er slutt

- Du skal ikke behøve å skjule noe for den du til slutt gifter deg med

Les også:

10 gode grunner for å vente med sex

Hvordan skal jeg og kjæresten min sette grenser?

Ønsker å vente med sex

Er det greit å ta på puppene?

Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?

Lykke til!