Komme i kontakt med kristne ungdom på nett?

Heia!

Lurer på om det er noen nettside der hvor kristne ungdommer kan kommunisere med hverandre? Savner kristne ungdommer å snakke med om det å være kristen, men det er vanskelig å finne noen her jeg bor.

Jente, 15 år

Hei!

Det at du ønsker å komme i kontakt med andre kristne virker som en god ide. Det er å kunne dele tanker og erfaringer om sin tro med andre kan være nyttig, godt og oppløftende. Man har ikke alltid alle svarene selv og Jesus oppfordrer oss i Bibelen til å ha fellesskap med andre kristne. Det kan være godt å ha noen å prate med.Du gir uttrykk for at det er vanskelig å finne kristne på din alder å snakke med der du bor. Det å ha kristne venner på skolen eller i en menighet er dessverre ikke alltid en selvfølge. Da kan et sosialt felleskap på nett være et alternativ, selv om dette sjeldent kan erstatte viktigheten av å ha kristne ungdommer i nærheten av seg selv.

Det finnes mange norske nettsider om kristen tro, men ikke like mange der man kan komme i kontakt med kristne for å kommunisere over tid. Facebook har grupper som «Kristen Ungdom Norge» og «Bibelfellesskapet på Facebook», men hvor enkelt det er å få til en fast kommunikasjon med andre her er noe usikkert. Et alternativ for å lære mer om kristen tro, få en fast samtalepartner via nett og få hjelp til å sjekke ut mulighetene for et kristent fellesskap i ditt nærmiljø, kan være å registrere seg på omGud.net. Her får man tildelt en e-couch (person) basert på ens ønsker, og i sammen med denne får en hjelp til å snakke om tro og finne trosfeller. Ellers finnes det også egne nettsider rettet mot ungdom med relevant stoff om kristen tro, som f.eks Itro.no.

Dersom du selv ønsker å kikke nærmere på muligheten for å komme i kontakt med unge mennesker i ditt nærmiljø, så finnes det kristne ungdomssider der det går an å henvende seg til, for å få hjelp til dette. Det går an å sende de en mail og høre om deres tilbud. NKSS (Laget) driver et aktivt skolearbeid over hele landet. Det samme gjør Ny Generasjon. Det går også an å kontakte PBU, FriBU, Misjonsforbundet UNG, eller andre, for å høre om de vet om kristne det går an å opprette kontakt med i nærheten av deg, eller via nett.

I de fleste fylker i Norge arrangeres det leirer og menighetsweekend for ungdom flere ganger i året. Kanskje det å melde seg på en slik leir kan være en ide. Da kan du kanskje bli kjent med nye som du i ettertid kan holde kontakt med via internett eller møte senere ved andre anledninger. I Kristen-Norge finnes det alt i fra mindre leirer som nyttårsleir og påskeleir, til store stevner med flere tusen kristne ungdom. UL og Skjærgårdsfestivalen er eksempler på dette. På stevneguiden.no finnes en oversikt over ulike kristne arrangementer i Norge, og her dukker det også opp arrangementer for ungdom av og til. Et eksempel på dette er Kvinner i nettverk (KIN) som har flere konferanser for kvinner, der de også har egne samlinger for unge jenter. Disse datoene kan man finne på deres nettside.

Takk for spørsmålet du sendte oss Vi håper noe av det vi skrev kan være til hjelp, og at noe av det vi har skrevet kan bidra til at du kommer i kontakt med kristne på din alder.

Lykke til!