Gå til innhold
☰ Meny

Kysset veninne og kjæresten vet det ikke


Hei!

Jeg har vært sammen med kjæresten min i. 2,5 år, og i sommer hadde vi en dårlig periode. Da skjedde det som aldri burde skjedd... jeg pratet mye om det som var kjipt sammen med ei venninne som jeg hadde kjent i ett halvt år, og følte hun forstod meg godt. Det som skjedde var at plutselig så kysset vi en del ganger, vi holdt på med dette en ukes tid før vi bestemte oss for at dette ikke kan skje mer. Nå sitter jeg med dårlig samvittighet ovenfor begge... hun det skjedde med sliter også en del med dette. kjæresten min vet ingenting, men jeg vet jeg burde forteller hun om det, men vet at det vil knuse henne.

Så står det i bibelen at hor er en utilgivelig synd, og f.eks i mat 5.29-30 er det harde bud for de som har drevet hor... vet ikke hva jeg skal gjøre. Alle 3 er aktive kristne.

Gutt20



Hei gutt 20

Dette høres ut som en vanskelig situasjon, og det er forståelig at du sitter med vanskelige følelser og dårlig samvittighet overfor kjæresten din og henne det skjedde med.

Du beskriver at du og kjæresten hadde hatt en dårlig periode. Et naturlig resultat av dette er behovet for å søke støtte og hjelp hos noen. Det kan ofte oppstå sterke bånd mellom en selv og en person man betror seg til, særlig hvis man opplever at dette er en person som forstår, lytter og viser omsorg når man har det vanskelig. Fordi man blir knyttet til personen på et emosjonelt nivå er det i slike situasjoner lett at romantiske følelser oppstår, og man kan ende opp med å gjøre ting man egentlig aldri hadde tenkt til å gjøre.

Den dårlige samvittigheten du kjenner på er veldig forståelig i lys av det som skjedde og hva du nå står overfor. Dette er en situasjon som kan virke både håpløs og overveldende, men vit at det finnes måter å gå fram på som gjør det lettere å ta best mulig vare på alle som er involvert.

Søk støtte hos en voksen du stoler på

Vi vil for det første anbefale å søke støtte og hjelp hos en eldre voksen eller leder som du har tillit til. Noen synes det kan det være vanskelig å være sårbar i en slik samtale, men det å dele det med noen du stoler på kan gjøre det lettere å gå igjennom. De vil kunne gi deg råd og støtte og med hensyn til deg og ditt liv, dine relasjoner og omstendighetene rundt deg.

Vær ærlig, men vit at det kan ta tid for kjæresten din å prosessere det som har skjedd

Du sier at du tror du burde fortelle kjæresten din om det som skjedde. Å være ærlig om det som har skjedd er her helt nødvendig for å kunne oppnå et sunt forhold til kjæresten din som har styrke til å vare over tid. Dette vil som du sier sannsynligvis oppleves som svært sårende og vanskelig for kjæresten din. Mange forhold har blitt reparert gjennom tilgivelse. Men dette kan ta tid ettersom tillit er noe som lett kan brytes, men det kan ta tid å bygge tilliten opp igjen. Gi kjæresten din rom for å prosessere på den måten hun trenger. Det vil også kunne hjelpe henne å ha en eldre voksen å snakke med som hun kan betro seg til gjennom denne prosessen. Hvis kjæresten din er villig til å forsøke å gjenopprette forholdet deres, er det et tegn på at hun ser på forholdet som noe verdifullt som hun ønsker å få reparert. Vis at du tar ansvar for dine handlinger og lytt til hvordan hun opplever og har behov for å prosessere situasjonen.

Be Gud om hjelp i det som er vanskelig

I vår egen kraft kan en slik situasjon se håpløs ut, men ved å gi det over i Guds hender og spørre ham om hjelp vil vi bli bedre rustet til å gå fram i kjærlighet og tålmodighet. Dette kan vi gjøre gjennom å søke Gud gjennom bønn, fellesskap med andre kristne og ved å lese i bibelen.

Når det kommer til jenta som det skjedde med, vil tilgivelse overfor hverandre være viktig for at dere skal kunne legge det bak dere og fortsette videre. Hvis kjæresten din er villig til å jobbe for å gjenoppbygge forholdet deres er det også viktig at du er villig til å kutte usunne bånd med jenta det skjedde med. Å sette strenge grenser for hvordan og hvor mye dere er sammen vil kunne være avgjørende for at følelser ikke blusser opp igjen så noe skjer. For noen vil fullstendig avstand fra hverandre i en lengre periode være helt nødvendig for å kutte emosjonelle bånd. Be også Gud om å bryte disse emosjonelle båndene mellom deg og jenta. Hvis forholdet mellom deg og kjæresten skulle ta slutt, kan du be Gud om nåde og styrke til å gå gjennom det med kjærlighet og integritet. Gud ønsker å bygge en solid grunnmur i oss som et fremtidig forhold kan være bygget på.

Matteus 18:18-19:

Sannelig, jeg sier dere: Alt dere binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og alt dere løser på jorden, skal være løst i himmelen.

Også dette sier jeg dere: Dersom to av dere her på jorden blir enige om å be om noe, hva det enn er, skal de få det av min Far i himmelen.

Budet i Matteus 5:29-30

Du nevner ting som står i bibelen om hor. I Matteus 5:29-30 underviser Jesus om synd og omvendelse. Poenget hans er at synd ødelegger oss, og det er derfor er bedre å gjøre en drastisk endring i våre liv enn å fortsette å synde helt til det fører oss vekk fra Gud. Jesu oppfordring om å ”rive øyet ut” og ”hugge hånden av” dersom den fører oss til synd, handler om at det finnes kraft til å få frihet idet vi kvitter oss med hva det måtte være som får oss til å synde. Gud elsker oss så høyt at han oppfordrer oss til å beskytte våre hjerter til enhver pris. Vi kan be Gud om å gi oss visdom til hva dette betyr i den enkelte situasjonen.

Jesus formidler heller ikke at utroskap eller hor er en utilgivelig synd. Dette ser vi for eksempel i episoden om kvinnen som ble grepet i hor i Johannes 8:1-11. Fariseerne og de skriftlærde kom fram og sa: ”Mester, denne kvinnen er grepet på fersk gjerning i ekteskapsbrudd. I loven har Moses påbudt oss å steine slike kvinner. Men hva sier du?”. Jesus påpeker at ingen av oss er uten synd, og avslutter med å si til kvinnen: ”Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!”.

Her kan du lese mer om dette:

Del 2: Ekteskap og sex: Hva menes med hor?

På grunn av Jesu død på korset får vi ved troen på ham full tilgivelse for alle syndene våre. Historien om kvinnen som ble grepet i hor viser oss ikke bare Guds nåde mot de som har syndet, men også budet om å leve et liv i frihet fra synd når han sier: ”Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!” Omvendelse er handlingen vi gjør når vi velger å legge fra oss synden og ikke vende tilbake til den. Slik handler etterfølgelse av Jesus om å leve etter hans bud i full visshet om at vi er elsket og akseptert.

Med ønske om velsignelse videre.

Vennlig hilsen GuttogJente.no