Leddsmerter

Hei jeg er en jente på snært 15 år og har lurt på en ting i snart et og et halvt år. Det er mer en et år siden jeg merket at jeg hadde vondt i knoklene eller ledd ( er litt usikker) men ofte i den ene foten min den og alltid på samme sted, og mye på knærne. Nå kjenner  jeg det nesten daglig er på fingrene, feks når jeg bøyer de for jeg vondt og det er av og til helt grusomt når fingrende mine blir kalde, og det blir de stadig.

Jeg spurte en gang mamma om dette kunne være alvorlig, men jeg tror ikke hun tok meg så seriøst, fordi jeg er ikke en av de som klager eller spør så ofte. Hun bare svarte at noen ungdom får det gjennom oppveksten, men det gjør veldig vondt i fingrende mine noen ganger så jeg lurte om det mamma sier faktisk stemmer.

Hei jente på snart 15

Det er riktig at noen ungdommer har litt vondt i kroppen av og til uten at man finner noen årsak til dette. Men når man har hatt så mye plager som du forteller om er dette mer enn vanlig. Da er det viktig å bli skikkelig undersøkt av en lege slik at du kan få behandling hvis du trenger det. I tillegg til å snakke med deg og undersøke hvor du har vondt vil kanskje legen ta noen blodprøver. Det kan også hende at fastlegen henviser deg videre til å bli undersøkt av en lege ved sykehuset.

Hvis du kan snakke med mamma om dette kan hun hjelpe deg med å få en legetime. Hvis du synes det er vanskelig å snakke med mamma kan du få hjelp av helsesykepleier på skolen. Helsesykepleier kan finne ut hvilken fastlege du har og hjelpe deg med å få en timeavtale hos legen. Hvis du ikke vet hvor og når du kan treffe helsesykepleier kan du spørre en lærer på skolen. Når man er under 16 år koster det ikke noe å gå til legen.

Lykke til!