Luft i magen

Hei! Jente i tenårene, og mye problemer med mye luft i magen. Det gjør at jeg ofte har behov for å prompe, og spesielt ved fysisk aktivitet eller når det minst passer seg. Hva kan jeg gjøre for å unngå eller motvirke dette? Det er ekstremt plagsomt!

Hei hei!

Vi skjønner at dette kan være plagsomt. Det er nok mer vanlig enn du tror. Det er normalt å prompe/slippe ut tarmgass minst 10 ganger i døgnet så du er absolutt ikke alene om disse plagene, men det er noen ting du kan gjøre for å redusere dette. Typisk er det også når man beveger seg så mobiliseres lufta i magen, og også når man er stresset eller nervøs så kan det dannes mer luft.

Prøv å unngå matvarer som gir deg mye luft, det kan være forskjellig fra person til person, så du må prøve deg litt frem. Det kan være enkelte grønnsaker og typer frukt frukt, noen fiberrike matvarer, melkeprodukter, sukkerfritt godteri og kullsyreholdige drikker.

Du kan også passe på at du spiser sakte (slik at du ikke sluker mye luft), spiser mindre og flere måltider ila i dagen og ikke store måltider, så fordøyelsen ikke får så mye å gjøre på en gang.

Lykke til!

Med vennlig hilsen GuttogJente.no