Matteus 19:12 og aseksualitet

Hei
i Matteus 19.12 at noen blir født uten seksuelle følelser og behov, er dettte det samme som å bli født aseksuell?
Jeg er homo aseksuell og har vært sikker på det i flere år, jeg forbereder meg selv på å leve alene for å være med en av samme kjønn uten samliv er vel heller ikke greit?? Jeg har aldri fortalt dette til noen og det er en middelsstor byrde for meg, jeg tørr ikke si det før jeg fyller hvertfall 18 for ingen vil tro meg siden jeg er for ung, men burde jeg si det? Er en jente på 16.

Hvorfor tror du noen er homofile? Når det er galt i følge bibelen hvorfor lar Gud det skje?

Hei jente på 16

Bibelverset du visert til handler om evnukker, altså menn som er kastrert. Det vil si at testiklene er fjernet slik at kroppen ikke produserer mannlige kjønnshormoner. Gutter som var kastrert kom ikke i puberteten og fikk heller ikke fikk normal kjønnsdrift. I følge Moseloven hadde ikke jødene lov til å kastrere mennesker (5. Mosebok 23.1) men dette var vanlig i enkelte andre kulturer i Midtøsten. For eksempel hendte det at konger som hadde et harem av mange koner brukte kastrerte menn til å vokte haremet.

Når Jesus sier at noen er gjort til evnukker av mennesker er det kastrasjon han snakker om. Når han sier at noen er ”kommet slik fra mors liv” kan det være snakk om mennesker som ikke har noen kjønnsdrift og derfor ikke har noen lengsel etter å være i et kjærlighetsrelasjon eller seksuelt forhold til en annen person. Begrepet ”aseksuell” ble ikke brukt da Bibelen ble skrevet, men hvis man med dette mener at en person aldri kjenner noen seksuell tiltrekning til andre mennesker er det kanskje dette Jesus snakker om her.

Når Jesus sier at ”noen har gjort seg selv like en evnukk for himmelrikets skyld” mener han nok mennesker som bevisst har valgt å ikke gå inn i et kjærlighetsforhold og stifte familie fordi de heller vil bruke tiden og kreftene sine på å tjene Gud.

Det finnes mange forskjellige teorier om homofili, men ingen vet med sikkerhet hvorfor noen mennesker kjenner erotisk og seksuell tiltrekning til mennesker av samme kjønn som dem selv. Bibelen bruker ikke ordet homofil og det står ikke noe i Bibelen om at det er en synd å ha homofile følelser. Men Bibelen er tydelig på at den ikke gir grønt lys for seksuelle relasjoner utenom det livslange ekteskapet mellom en mann og en kvinne. Vi vet altså ikke sikkert hvorfor noen mennesker får homofile følelser, men det skjer mye i verden som ikke var Guds opprinnelige plan for menneskene.

Vi er ikke helt sikre på hva du mener når du sier om det selv at du er ”homo aseksuell”. For homofili betyr at man kjenner erotisk og seksuell tiltrekning til mennesker av samme kjønn, mens aseksuell betyr at man ikke kjenner noen slik tiltrekning verken til menn eller kvinner. Siden du fortsatt bare er 16 år er det veldig tidlig å skulle si noe sikkert om dette. Det er fortsatt noen år igjen til du er voksen, og følelsene dine kan forandre seg i årene som kommer.

Det kan være bra å snakke med en voksen du har tillit til om følelsene dine, for eksempel en prest, sjelesørger eller voksen ungdomsleder. Men det nok ikke så lurt å si til venner og kjente at du er ”homo aseksuell”. Du er fortsatt ung og følelsene dine kan forandre seg.