Mensen uteblitt i 2 måneder

Hei, jeg er jente på 16 år og har hatt mensen siden ca åttende/niende klasse. Nå, ca 3 år senere i vg1, har jeg ikke hatt mensen siden slutten av august og nå er det snart november. Er jomfru, så kan ikke være gravid, trener ikke mye, spiser ikke mer/mindre enn vanlig, men jeg har hørt at mye kaffedrikking kan forstyrre/endre hormoner(?) i kroppen elns. Burde jeg kontakte fastlege eller vente til mensen kommer igjen?

Hei og takk for spørsmålet

Du forteller at du sist hadde mensen i slutten av august, det er med andre ord to måneder siden du hadde mensen forrige gang. Det er ganske vanlig at det av og til går lengre tid mellom to menstruasjoner og det er ingen grunn til bekymring at det nå har gått to måneder. Siden du ikke har hatt sex med noen kan du som du sier heller ikke være gravid.

Det kan være flere årsaker til litt uregelmessig menstruasjon, der mye trening eller overdreven slanking er to vanlige årsaker til uteblitt menstruasjon. Store mengder kaffe kan i noen tilfeller gjøre menstruasjonssyklusen kortere, men det er ikke sannsynlig at kaffe i seg selv gjør at menstruasjonen uteblir. Det er ikke nødvendig å gå til legen selv om mensen er uteblitt den siste måneden. Men hvis det går flere måneder uten at mensen kommer igjen vil vi anbefale deg å få en sjekk hos legen.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no