Menssmerter

Jeg har mensen, og det gjør veldig vondt i ryggen og i magen. Jeg orker ikke å reise meg så ofte. Kan jeg være hjemme fra skolen, eller må man på skolen selv om man har mensensmerter? DET ER SÅ URETTFERDIG! gutter er heldige som slipper mensen og føding og alle de smertene.

Hei

Det er trist å høre at du er plaget med veldig vondt i ryggen og i magen når du har mensen. Årsaken til smertene er at du får sammentrekninger i livmoren når du har mensen. Dessverre er det endel jenter som opplever sterke smerter når dette skjer, andre er mer heldige og har lite plager i forbindelse med mensen. Du kan lese mer om mensen i artikkelen Hva er mensen?

Det er ikke noen god løsning å være borte fra skolen de dagene du har veldig vondt. Dette vil føre til mange fraværsdager i løpet av et år og det å være hjemme løser jo heller ikke selve problemet.

Noen jenter har så sterke smerter når de har mensen at de trenger å bruke smertestillende de dagene de har mest vondt for å klare å gå på skolen og leve normalt. Vi anbefaler deg å få råd hos moren din, helsesykepleier eller på apoteket om hvilke reseptfrie smertestillende du kan forsøke og hvilken dose du kan ta. I tillegg kan lett trening når du har mensen og ellers en sunn livstil med regelmessig trening og sunt kosthold hjelpe noe.

Hvis ikke disse rådene hjelper anbefaler vi deg å bestille time hos fastlegen din. Det finnes ulike behandlinger som kan hjelpe, men hva som kan hjelpe deg må legen vurdere etter å ha undersøkt og snakket med deg.

Lykke til!