Mindre seksuelt tiltrukket av kjæresten min

Jeg har vært i et forhold med kjæresten min i to år. Vi er begge i midten av 20 årene Vi har valgt å vente med sex før ekteskapet, og har derfor satt grenser for å unngå å bli fristet. Det siste året har jeg merket at jeg blir mindre og mindre seksuelt tiltrukket av kjæresten min. Jeg har tenkt at dette kanskje handler om at vi har så strenge grenser. I starten av forholdet var vi mer fysiske og da kjente jeg at jeg hadde mer lyst på sex. Dessuten skal det nok mer til for at jeg som kvinne blir "gira" enn han som mann. Det er derfor vi har satt grensene etter det han trenger, og jeg opplever dem som litt strenge. Jeg tenker det er viktig å føle seg seksuelt tiltrukket av den man ønsker å gifte seg med. Hva burde vi gjøre? Kan vi gifte oss når det er slik?

Hei og takk for spørsmålet!

Det er godt å høre at dere har et bevisst forhold til at sex hører hjemme i ekteskapet og at dere har satt grenser for å unngå å bli fristet til å gå på kompromiss med det dere står for.

Helt i begynnelsen av et forhold er man gjerne stormforelsket og følelsene koker. Da er det også naturlig at mange seksuelle følelser vekkes veldig lett. Samtidig er slik at denne første stormforelskelsen alltid går over, for noen varer den kanskje et år mens den for andre kan vare opptil to eller tre år. Over tid må den voldsomme forelskelsen gå over i en mer stabil kjærlighet som er mindre basert på følelser og mer grunnlagt på overgivelse til hverandre. Uansett er det helt naturlig at følelsene ikke er like intense etter ett eller to år, og da vil også seksuelle følelsene avta. Seksuell tiltrekning er også noe som i stor grad påvirkes av hva vi tenker på og hvilket fokus vi har. Så når man er så bevisst som dere og er tydelig med seksuelle grenser, er det også veldig naturlig at man ikke kjenner så sterkt på seksuell tiltrekning etter en stund.

Det er viktig at et forhold ikke bare bygges på seksuelle følelser, det aller viktigste utgangspunktet for et ekteskap er at man er gode venner som liker å gjøre mange forskjellige ting sammen. Så hvis dere er gode venner og elsker hverandre så høyt at dere kan love hverandre troskap resten av livet, så har dere et godt utgangspunkt for et ekteskap som er mye mer robust enn følelser av seksuell tiltrekning. Når man virkelig er gode venner og lever overgitt til hverandre, vil vanligvis også de seksuelle følelsene våkne når man gifter seg og begynner et aktivt seksualliv sammen.

Lykke til!