Mobbing på jobb

I fjor sommer hadde jeg en sommerjobb på et bakeri. Sjefen på bakeriet kom ofte med kjipe kommentarer til meg. Noen av kollegaene mine sa rett ut at de synes at han mobber. Det likte jeg ikke. Har fått jobb der i sommer også. Det er godt betalt, men jeg har mer lyst til å vaske gulv i et annet firma eller gjøre noe helt annet. Det frister ikke så veldig å jobbe der i sommer også. Hva er det lurt å gjøre?

Hei og takk for at du skriver til oss.

 Det er leit å høre at du ikke blir behandlet bra av sjefen. Det skal absolutt ikke være slik på en arbeidsplass. Det er ikke så lett for oss å si hva du skal gjøre, men det er lurt av deg å tenke nøye gjennom både hva du synes er bra og hva som er dumt med jobben din i bakeriet, slik at du kan ta et valg du vil være fornøyd med. Dersom du kan få deg en annen jobb og være fornøyd med det både mht arbeidsoppgaver og lønn, så er jo det en god løsning. Dersom du likevel velger å jobbe i bakeriet, må du tenke gjennom hvordan du kan klare å være der uten å bli trykket ned av sjefens kommentarer. Går det an at du gir beskjed på en bestemt, men hyggelig måte, når han kommer med en kommentar, slik at han blir oppmerksom på hva han gjør og at du ikke synes at det er greit. Dersom du har gode kolleger der som støtter deg, så hjelper det.

 Det er viktig at du ikke lar en persons dårlige personlighet og mangel på høflighet gå inn på deg slik at du begynner å tro at det er deg det er noe galt med. Det er viktig å minne seg på at det som går ut av et menneske forteller noe om hvordan det mennesket er, og ikke nødvendigvis dem han/hun snakker om. En kan ikke gi noe en ikke har, så alle deler ut av sitt eget forråd, dvs at det som sjefen din sier, handler om hvem han er og ikke om hvem du eller noen andre er. Det er du som viser hvem du er, det er du som velger hvem du er, ingen andre kan definere deg. Så dersom du greier å stenge ute kommentarene, ikke bry deg om det fordi når han snakker viser han hvem han er, - da kan du greie å jobbe der. Men dersom du merker at du begynner å tro på det han sier, at det påvirker deg negativt, - da er det ikke godt for deg å være der.

 Siden dette er en sommerjobb, er det kanskje ikke aktuelt å gå videre med denne saken, fordi det vil være bedre å bare bytte arbeidsplass. Men dersom dette hadde vært din faste arbeidsplass, kunne det vært riktig av deg å gå til verneombudet/tillitsvalgt, fordi det er forbudt med trakassering av ansatte jfr Arbeidsmiljøloven § 4-3. www.arbeidstilsynet.no
Vi vil anbefale deg at du snakker med noen du har tillit til, foreldrene dine eller andre voksne, slik at de kan hjelpe deg til å takle dette på en god måte, eller evt finne en ny jobb. Det er viktig å sette grenser for seg selv hva en vil utsette seg selv for. Det er ikke alltid det hjelper å gi beskjed, og da er det best å bare holde seg unna slike personer.

 Lykke til.