Når er det for tidlig å gifte seg?

Hei! Når syntes dere det er for tidlig å gifte seg? Er så mange unge som gifter seg om dagen,og det kan nesten virke som om det blir mer og mer vanlig!
Mvh. Jente 19 år!

Hei!

Ekteskapsloven i Norge sier at de som ønsker å inngå ekteskap må være fylt 18 år. Dersom noen under 18 år ønsker å gifte seg, må de ha samtykke fra den/de som har foreldreansvaret og fra fylkesmannen. Fylkesmannen kan ikke gi tillatelse dersom den som søker er under 16 år.

 Det som fremfor alt avgjør om man bør gifte seg eller ikke er om dette er et veloverveid ønske fra begge parter i forholdet og om begge er inneforstått med hvilken forpliktelse en sier ja til når en inngår et livslang ektepakt. Dette kan i mange tilfeller være vanskelig å ta stilling til i ung alder når forelskelsen bruser på innsiden. Ungdom og unge voksne har nok i stor grad også ulik modenhet og dermed også ulike evner til slike viktige vurderinger. Vi tenker at det er viktig å ta seg tid til å bli godt kjent med hverandre og finne ut at dette forholdet er bygd på mer enn bare den første følelsen av forelskelse.

 Les gjerne gjennom tidligere besvarelser knyttet til samme tema:

Aldersgrense for å gifte seg?
Brenne av begjær eller gifte seg?
Ungt å gifte seg som 19-20 åring?
På jakt etter den rette.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no