Nødt til å ha kristen kjæreste?

Hei!
Jeg lurer på om jeg som kristen er nødt til å finne meg en kristen kjæreste? Liker en gutt veldig godt, og han liker meg. Jeg lurer bare på om det er «greit» å bli sammen med han selv om han ikke er kristen?

Hei og takk for spørsmål!

Spørsmålet du stiller er ikke uvanlig å stille seg, særlig ikke i situasjonen du står i der du og denne gutten er interessert i hverandre.

Vi kan jo ikke gi deg noe konkret råd om hvem du skal være kjæreste med, men vi kan hjelpe deg å tenke gjennom noen generelle ting om det å være i et forhold. Det er veldig lurt av deg å tenke gjennom disse tingene før du er blitt kjæreste, og troen din.

Les også: Date en som ikke er kristen

Det kan være veldig utfordrende å være sammen med en som ikke er kristen når en selv er det. Ofte vil en kunne ha ulike ønsker pga ulike verdier og holdninger. Og det å ikke kunne dele noe så viktig som troaen, vil være utfordrende ikke bare for forholdet, men også for din kristne tro. Det å ikke ha med kjæresten når en skal i kirka, ikke kunne få full forståelse for valg, prioriteringer og erfaringer en gjør seg, vil kunne være utfordrende. Det samme gjelder hvis en har ulikt standpunkt og holdninger når det gjelder sex, alkohol og andre ting som vil kunne sette deg i en vanskelig situasjon hvor du kanskje kan kjenne på at du må ta et valg mellom kjæresten eller hva du mener er riktig. Det endelige målet med å få seg en kjæreste bør også være at man har en tanke om å gifte seg. Når du og ektefellen senere får barn vil det være en stor utfordring hvis dere ikke begge er troende. Dere vil ha ulike ståsted med tanke på hva dere vil formidle videre til barna når de vokser opp. Det kan være tungt å stå alene som kristen i forhold til barna. Barn kan også oppleve det vanskelig at ikke begge foreldrene tror på det samme.

Les: Gifte seg med en ufrelst

Du gjør klokt i å tenke deg godt om og se på om dette vil gjøre ting enklere eller vanskeligere for deg om du velger å bli sammen med han eller ikke. Be gjerne også Gud om hjelp til å ta et godt og klokt valg.

Du kan også lese mer i et lignende spørsmål. Her finner du også link til flere artikler du kan lese:

Kjæresten er ikke kristen
Være kjærester uten å dele tro
Hvordan vet to kjærester at de passer sammen
Kjæresten min tviler

Lykke til!

Vennlig hilsen Guttogjente