Normal vekt og høyde?

Jeg håper dere er helt ærlige nå!
Er det normalt å være 158cm i høyde og 54kg tung når du er 14-åring???

Hei.

Det er vanskelig å svare deg konkret på spørsmålet ditt, fordi normal-, over- eller undervekt handler om mer enn bare å tolke tall. Hva som er passe vekt for den enkelte er vanskelig å si eksakt. Det er mye som spiller inn, slik som hvor kraftig benbygning man har og hvor mye muskler man har. Muskler veier mer enn fett, benbygning veier litt forskjellig fra person til person og det veldig store variasjoner i kroppsbygning og kroppsfasong. Variasjonene i normal vekt er derfor ganske store. Mange ungdommer tror at de er overvektige uten at de er det.

Selv om det er store variasjoner i hva som er normalvekt, kan BMI (kroppsmasseindeks) gi en pekepinn på hvor man ligger sånn omtrent i forhold til gjennomsnittlig vekt i forhold til alder og høyde. BMI-utregningen tar ikke hensyn til verken alder eller kjønn og passer derfor dårlig på barn og unge under 18 år. Og en alvorlig svakhet ved BMI er at den heller ikke skiller mellom kroppsfasong eller fordelingen mellom fett- og muskelmasse. Derfor er det viktigere å se helheten enn å tenke kun på tallene; vekt og høyde.

Med høyde på 158 cm og vekt på 54 kg, har du en BMI på 21,6 og basert på en omregningstabell som tilpasser BMI til alder og kjønn, er du godt innenfor normalvekt området.

Det er viktig at du istedenfor å være opptatt av vekt og tall, heller er opptatt av å spise sunt og være i god fysisk form. BMI tallene er bare veiledende og passer ikke helt til alle og sier ikke noe om hvor sunn og frisk vi er. Dersom du holder deg fysisk aktiv, vil det hjelpe deg til å holde deg i god form og holde en stabil vekt. Fysisk aktivitet er også godt for selvfølelsen.