Normale guttebryst?

Hva er normal størrelse på guttepupper/bryst?
Jeg er litt rund, men fortjener ikke pupper.

Hei og takk for spørsmålet!

 Det er helt normalt for gutter at brystene stikker litt ut fra brystkassen, det er både muskler og fett under huden som bidrar til dette. Det er veldig stor variasjon fra gutt til gutt med tanke på hvor store brystene blir, vi kan derfor ikke komme med noe konkret svar på hva som er normal størrelse.

 I noen sjeldne tilfeller kan brystkjertlene vokse slik at guttens bryster vokser på liknende måte som bryster hos jenter, denne tilstanden kalles for gynekomasti. Dette kan behandles hvis forandringene er store og skyldes ubalanse av kjønnshormonene i kroppen. Men i de fleste tilfeller der brystene hos gutter vokser i puberteten skyldes det utvikling av muskler og økt fett under huden, noe som er helt normalt. Hvis brystene er store på grunn av mye fett under huden, kan de bli mindre hvis gutten trener og går litt ned i vekt.

 Les også: Klumper under nipplene