Om å berører hverandre

Heisann! Et kjærestepar her som lurer på noe! :-)

I bibelen i Matteus 5,27 står det "Dere har hørt at det er sagt til fedrene: "du skal ikke drive hor!"

Og i studiebibelen står det at hor betyr:
1. Ekteskapsbrudd: samliv med en som er gift
2. Seksuelt samliv utenfor ekteskapet
3. All seksuell urenhet i gjerning, ord, tanke, sinn og hjerte

Det vi da lurer på er at i punkt 2, mener de da at sex er seksuelt samliv?
Og i punkt 3 lurer jeg på hva de mener med seksuell urenhet.
Er det for eksempel galt for et kjærestepar som har en fremtid sammen å hjelpe hverandre til å få orgasme/ereksjon (med å beføle hverandre) når man vet at man klarer å holde seg unna samleie?

Vi har lest en del i bibelen for å prøve å finne ut om det står noe om å beføle hverandre, men det eneste vi klarer å finne er mye om sex der det står at sex hører til i ekteskapet (noe som vi er enig i), og vi finner bare ut at hor innebærer sex utenfor ekteskap eller innenfor ekteskap men med en annen person.

Vi er begge er 19 år, snart 20, går begge på bibelskole, har vært sammen i over et år og har planer om å gifte oss når han har fullført et år i militæret.
Det vi har vært enige om fra begynnelsen av er at vi vil vente med sex. Men vi har tatt hverandre på kjønnsorganene og fått nytelse av dette. Vi mener dette er greit å gjøre for vi klarer å holde grenser med at vi ikke ser hverandre nakne og vi går ikke videre til sex. Vi har hatt perioder der vi har prøvd å holde oss vekke fra å ta på hverandre, men det syns jeg(jenta) er veldig smertefullt for det bygger seg opp så mye seksuell spenning mellom oss, og da er det vondt for meg bare han stryker meg på ryggen, og jeg tenker mye mer på sex..
Men når vi i ny og ne tar på hverandre så tenker jeg lite på sex og det er ikke vanskelig å holde grenser.

Vi vil begge gjøre det som er rett i Guds øyner, men vi klarer ikke å finne noe i bibelen der det står at å berøre hverandre er en synd!

Håper dere kan hjelpe oss med å finne et svar på dette!

MVH
kjærestepar, snart 20 år

Takk for henvendelsen.

Vi synes det er veldig flott at dere som kjærestepar snakker sammen om temaet sex og samliv og er bevisst på hva bibelen sier om dette og ønsker å leve etter det. Det er egentlig ikke så vanskelig å definere hva som regnes som sex eller seksuelt samliv. Sex og seksuelt samliv er ut ifra bibelen å regne som akkurat det samme. De som har sex har et seksuelt samliv. Sex er mye mer enn bare samleie, det å stimulere hverandres kjønnsorganer er også seksuelle handlinger.

Les også:
Hva sier bibelen om sex før ekteskapet
Hvor går grensene
Hvor går grensen
Hva er definisjonen på sex

Og som dere er inne på selv i deres refleksjoner, så kan en lese  videre noen vers i Matteus 5.27-28 så er bibelen der tydelig i sin undervisning om at sex begynner ikke med de fysiske handlingene, men starter først som begjær i dypet av menneskehjertet. Bibelen definerer altså utenomekteskapelig sex som noe som starter før en har gjort en seksuell handling. Det er det begjæret/lysten som fører til en handling som ikke er rett. Dermed definerer bibelen hor som begjær som rettes mot et annet menneske utenfor rammen som Gud har satt for sex, som altså er ekteskap mellom en mann og en kvinne. Dette betyr ikke at en skal skamme seg over at en har naturlige reaksjoner når en ser en tiltrekkende person, men heller det at en i sitt indre velger bevisst å stimulere tanken sin seksuelt og rette det mot noen helt bevisst. Dette må ikke blandes med det at vi er seksuelle skapninger som responderer på det vi ser, og deretter velger vi hvordan vi skal tenke videre om det.

Les: Hvorfor bør man ikke ha sex før man er gift

Dette bunner i at Gud ønsker å beskytte oss mot de seksuelle kreftene, begjæret som er så kraftfullt og tennes så lett i de fleste av oss når vi gir oss over til det. Dette opplever vi også at dere beskriver og har erfaring med. Derfor er det at Gud på en viselig og kjærlig måte har lagt til rette for at dette skal skje innenfor de rammer som ekteskapet gir. Det er ment å gi en trygg ramme for begjæret og nytelsen av hverandre, og ikke minst er det en god ramme for det å ta imot et barn som fort kan bli en konsekvens av det seksuelle samlivet. Da er det godt å ha en mor og en far som har forpliktet seg i forhold til hverandre og på å stå sammen og elske hverandre i gode og onde dager og  støtter og hjelper hverandre på å dele på ansvar og omsorgen for sine barn.

Les: Brenne av begjær eller gifte seg

Paulus sier også noe om at dersom et par brenner av lyst etter hverandre og ikke greier leve avholdende, så er det bedre å gifte seg. Les 1.korinterbrev 7:9. Men dette er selvsagt ikke den beste måten å forberede seg på til et livslangt ekteskap (les: 1 Tess.4:2-5). Vi kan forstå at det er vanskelig for dere å holde dere seksuelt fra hverandre, men det burde være mulig dersom dere er klar og tydelig med hverandre på hvor grensen går. Reflekter sammen rundt hvordan og når begjæret vekkes, for der ligger det mest kritiske punktet. Når begjæret våkner så er det vanskelig å holde igjen. Kroppen fungerer slik at når den er seksuelt tent, så vil den egentlig ha en seksuell utløsning for å bli tilfredsstilt. Det kreves mye selvdisiplin for å holde disse driftene i sjakk. Derfor er det viselig innrettet av Gud som innstiftet en ektepakt for å kunne gi seg hen til hverandre i det vakre seksuelle fellesskap som også Gud vil at vi skal nyte, innenfor den rammen han vet er godt for oss. Sex er sårbart og følsomt og så relasjonelt nært at det hører til mellom et par som har forpliktet seg på et livslangt forhold til hverandre. Sex utenfor denne rammen definerer bibelen som synd, altså å bomme på det som var Guds intensjon for oss på dette området. All form for seksuell aktivitet utenfor denne rammen vil altså være til skade for oss. Sex er ment som noe vakkert og godt og er verdt å spare til den en vil love livslang troskap til.

Det er også en viss fare for at de seksuelle følelsene mellom dere vil komme til å ta så stor plass i forholdet at dere vil miste litt av den tiden dere nå har mulighet til å bruke på å bli bedre kjent med hverandre på andre måter. Viktig å tenke at det er verdt å vente på. Mesteparten av et ekteskap inneholder hverdager med samarbeid om mange andre ting som dere skal gjøre. Her er det viktig å finne ut hvordan dere fungerer sammen og hvordan dere har det sammen i ulike situasjoner. Respekterer og trives dere med hverandres forskjeller og måter å gjøre ting på? Det er lett å ikke oppdage eller velge å overse slike utfordringer når en kommer sammen og da har fokus på den fysiske tenningen mellom dere. Bruk tid til å bli bedre kjent og respekter hverandres fysiske grenser, der en ikke gjør mot hverandre noe som medfører en seksuell tenning.

Les: Er det synd å onanere kjæresten

Men husk at dersom det skulle gå galt og om dere mistet kontrollen og gikk lenger enn dere tenkte så er Gud trofast og rettferdig og tilgir oss vårt fall, når vi kommer fremfor Ham og bekjenner at vi har gjort. 1.johannesbrev 1:9. Vi har en Gud som vet hvordan vi har det, og han har også lovet å gi oss hjelp og kraft ved Den Hellige Ånd til å gjøre det som er godt og rett etter sitt Ord, også på dette området.

Les også: Hvordan slutte å ha sex med kjæresten  //  Hvorfor bør man ikke ha sex før man er gift?   //  Hva sier Bibelen om sex før ekteskapet?

Ønsker dere lykke til!