Om onani og guttegjenger

Hei!

Jeg er gutt på 23 år som har mange andre kristne kompiser. Jeg vet at de noen ganger onanerer, men når temaet kommer på banen er det ingen som vil snakke om det og vi later som det aldri har skjedd. Jeg lurer på hvorfor det ikke er greit å snakke om dette? Og hva står egentlig om onani i biblen? Jeg onanerer selv kanskje én gang i uka, men skammer meg veldig etterpå og prøver å slutte. Når jeg ikke gjør det opplever jeg at jeg tenker på sex hele tiden, men dette "behovet" forsvinner litt når jeg gjør det. Hva burde jeg gjøre?

Hei og takk for spørsmålet!

Mange synes det er flaut å snakke om seksuelle ting og onani er ikke noe unntak. Selv om mange onanerer så er dette noe privat som man vanligvis ikke snakker med alle andre om.

Det står ikke noe direkte i Bibelen om onani, og derfor finnes det heller ingen bibelvers som sier at det er galt å onanere eller at onani er en synd. Det Bibelen sier mer om er hva som skjer i tankene og fantasien vår. Så hvis onani kobles til seksuelle fantasier om andre mennesker er det ikke bra for oss.

Men det er ikke galt å ta på eller utforske sin egen kropp og følelsene dette skaper. Derfor er ikke onani noe du behøver å skamme deg over, og onani kan noen ganger fungere som en sikkerhetsventil for seksuelle følelser.

Det kan være greit å gå gjennom sjekklisten i denne artikkelen: Er det greit å onanere?

Så hvis onani ikke fører til usunne fantasier, bruk av porno eller at du blir veldig opptatt av sex trenger du ikke bekymre deg. Det er Gud som har skapt deg med seksuelle følelser, og hvis du en gang gifter deg vil Gud at du skal dele denne fine gaven med jenta du har giftet deg med.

Det kan også være nyttig å reflektere over det som står i denne artikkelen: Kan det være bra å ikke onanere?

Det er forskjell på skyld og skam. Hvis vi gjør noe galt kan vi kjenne skyld i samvittigheten og da kan vi be om tilgivelse, men skamfølelse kommer ikke fra Gud. Skamfølelsen forteller deg at du ikke har noen verdi, og det er aldri sant. Du er et menneske som er skapt i Guds bilde og du har uendelig høy verdi. Denne verdien er helt uavhengig av hva du gjør eller ikke gjør.

Så hvis du kjenner skyld over noe konkret du har gjort, kan du be Gud om tilgivelse. Når vi bekjenner våre synder er han trofast og rettferdig så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett (1 Johannes brev 1.9). Men når du kjenner skamfølelse kan du gi den til Gud, for den kommer ikke fra ham.

Husk at Gud elsker deg og er stolt av deg, lykke til videre!