Onanere når ektefellen er bortreist?

Hei. Lurer hvorvidt det er synd eller ikke å onanere når ektefelle er bortreist over lengre tid ifb med jobb?

Hei og takk for spørsmålet!

Det står ikke noe konkret i Bibelen om onani og vi kan ikke si at onani i seg selv er en synd. Men onani skaper mange problemer hvis den for eksempel kombineres med pornografi eller fantasier om å være utro mot ektefellen. Som du kanskje kjenner til, sa Jesus at den som ser på et annet menneske med begjær (det vil si å fantasere om å gjøre seksuelle handlinger med denne personen), så er dette ekteskapsbrudd i hjertet (Matt 5.28). Men sex i ekteskapet er velsignet av Gud, og det er står ikke noe i Bibelen om at det er galt for ektefeller å fantasere om sex med hverandre.

Så prinsipielt er ikke noe forbud i Bibelen mot å stimulere sine egne kjønnsorganer så lenge man ikke fokuserer på andre personer enn den man er gift med. Men dette forutsetter selvsagt at ektefellen synes det er greit. Seksualiteten er noe man deler sammen som ektepar, det har aldri vært meningen at vi skal dyrke sex uavhengig av den vi er gift med. Så hvis begge ektefellene kjenner seg fortrolig med dette, er det ikke noe moralsk galt i å onanere mens man tenker på ektefellen. Vi tror imidlertid det er viktig å leve i lyset med dette, altså at det ikke er en hemmelighet, men noe man har avklart med ektefellen og blitt enige om at er en OK løsning når man for eksempel er borte fra hverandre på reiser og lignende. Så alt koker egentlig ned til at dette er noe dere som ektefeller må snakke sammen om og bli enige om.

 Hvis du vil lese litt om hva vi tidligere har skrevet om onani kan du lese disse artiklene:

Er det greit å onanere?/ Kan det være bra å ikke onanere?/ En historie om onani og seksuelle følelser

Med vennlig hilsen GuttogJente.no