Ønsker å vente med sex

Jeg er 16 år, og ønsker å vente med sex til jeg er gift. Har dere noen tips om hvordan jeg kan klare dette? Jeg vil bli bevisst på dette før jeg eventuelt får en kjæreste, og blir omgitt av fristelser til alle døgnets tider..

Hei og tusen takk for et viktig spørsmål.

Så flott at du har bestemt deg for å vente med sex til du er gift og veldig bra at du planlegger og tenker på det i forkant. Det er mye lettere når en forberedt på fristelsene som møter og måten en vil møte dem på.

Les: Hva er sunne grenser i et forhold

For det første, er det viktig å snakke sammen med kjæresten om dette at du har bestemt deg for å vente og hva det betyr for deg. Så må dere bli enig om hvor grensene skal gå og hvordan dere skal hjelpe hverandre til å holde dem og hva dere skal gjøre om dere går over grensene. Det ligger mye kraft i å være enig om hvor grensene går. Vær konkret og praktisk i måten å snakke om det på. Jo mer konkret dere er, jo lettere er det å forholde seg til det. Snakk også underveis om hvordan det går, om hva som er vanskelige, fristende situasjoner og hva som er opphissende bekledning og berøringer. Dere kan ha helt forskjellige utfordringer i forhold til hva som tenner dere og det er viktig at dere lytter til hverandre, har respekt for hverandre og tar hensyn til hverandre.

For det andre, er det viktig å sette grensene så strengt at en har litt å gå på om en overskrider dem. Dersom en setter grensene tett opp mot samleie, vil en ikke ha noe å gå på og en vil lettere kunne risikere å bli overrumplet av de sterke følelsene og miste kontrollen. Det er bedre å være for forsiktig, enn å tøye grensene. Mange har opplevd at det blir vanskelig å stoppe i tide dersom de går på kompromiss i forhold til grensene de egentlig har bestemt seg for. Når dere opplever å overskride grensen dere har satt, så snakk om det å bli enig om å sette grensen opp på nytt der den var. Ikke skyv grensen forran dere.

Les: Hvor skal kjæresten min og jeg sette grenser

For det tredje, er det viktig å tenke gjennom at sex er mer enn samleie. Det å berøre hverandres kjønnsorganer eller stimulere hverandre seksuelt på andre måter enn samleie kan være like intimt og personlig som samleie. Så dersom du tenker at du vil vente med sex til ekteskapet, er det et godt råd å bli enig om å helt unngå de delene av kroppen som normalt dekkes av undertøy, også utenpå klærne. Det å være nakne sammen er også så intimt at det hører hjemme i ekteskapet.

For det fjerde, er det viktig å ikke tilbringe for mye tid sammen helt alene. Det å være alene på rommet, eller i huset, sent på kvelden, reise på tur sammen, overnatte hos hverandre osv, kan være fristelser som blir for store. Vær sammen på aktiviteter, sammen med venner og bruk tid på å oppleve hverandre i ulike settinger og situasjoner. Det vil være nyttig for kjennskapet til hverandre og utvikling av forholdet.

Les: Hvor går grensen

Dette høres kanskje veldig «strengt» ut, men det er gode grenser dersom en vil beskytte seg selv for bindinger, sår, avvisning, minner, rykter, utlevering, sjalusi, sammenligninger osv

Husk at du har et helt liv å utforske seksualitetens gleder etter at du er blitt gift. Det å bruke tiden som kjærester til å bli kjent med hverandre på alle andre områder, er en investering dere kommer til å ha stor nytte og glede av. Og dersom en ikke blir gift, er det viktig å ikke binde seg seksuelt og «bli ett» med noen. En kan leve et godt og meningsfullt liv uten sex.

Les også:
Hvor bør grensene gå

Hvor går grensen i følge Bibelen

Hvor går grensene

Hvile middag sammen

Lykke til.