Ønsker å stille opp for venner som drikker

Hei!
Eg vart nyleg 18 år, og er invitert til fest kvelden 16. mai. Eg har sagt at eg ikkje vil drikke alkohol, men stiller heller opp med køyretøy. Dette er populært.

Mitt spørsmål er no kva eg kan gjere for å stille opp for mine venar som drikk? Ta med nokre kjøpeflasker med vatn, for eksempel? Funderer også på om det går ann å gje venane mine veske som imiterar alkohol, feks. å putte brus i flasker som før innehaldt alkohol, og tilby dei gratis drikke? Om dei då vert påverka, kan det berre vere plasebo-effekt som slår inn ;)

Har de innspel eller forslag? Kva kan ej gjere for å vere eit godt eksempel som kristen?

Hei kjære deg.

Tenker at det er populært at du stiller med bil, ja :) Det er alltid nyttig med en venn som er edru og kan kjøre. Det er veldig flott og tøft av deg at du vil være edru, det er ikke alltid lett å være den som skiller seg ut og ikke følger mengden mht festing og drikking. Men de fleste erfarer at dersom en har et bestemt standpunkt og står frimodig på det, blir en som regel respektert.

Angående hvordan du skal være et godt eksempel, så er du det ved å være edru. Du skiller deg positivt ut ved å ta ansvar, være modig og stå for det du mener er rett, samtidig som du viser at du har omsorg og respekt for vennene dine selv om de velger annerledes enn deg. Det er nok ikke et godt forslag å stille opp med fake drikkevarer, men vann kan du godt ha å dele ut. Ellers er alltid den beste oppskriften å være seg selv, og la andre få lov til å være seg. Vær deg selv og vær tilstede for de som vil prate og bry deg om dem. De fleste er mer åpen og pratsom i sånne sammenhenger, så du kan får noen gode samtaler, selv om de kanskje har glemt det meste når de er blitt edru igjen.

Du verken kan eller skal ”oppdra” vennene dine, men du kan være et godt eksempel for dem gjennom måten du lever. Det aller beste er når de ser livet ditt og fokuset ditt og så selv begynner å reflektere over hva det er som gjør at du er annerledes.

Lykke til.

Les også svarene vi har under tema alkohol på nettsiden vår, som:

Alkohol og alene som kristen

Drikke vin som kristen?

Se også mer om alkohol på linkene her:

Seminar: Kristne og alkohol - Rune Larsen - UL2012

Kvifor eg ikkje drikk alkohol