Opptatt av utseende

Har en venninne som er ganske opptatt av utseende. Ofte pirker hun på meg og det sårer meg veldig. Hva kan jeg gjøre? Jente 17 år

Hei Jente 17 år,

Takk for spørsmålet ditt!

Det er umulig å si hva som er helt riktig å gjøre i denne situasjonen da vi ikke kjenner deg og venninnen din, men vi vil forsøke å komme med noen generelle råd og litt om hva Bibelen sier om dette emnet. Vi håper dette kan være til hjelp for deg!

Når du sier at venninen din “pirker” på deg regner vi med at du mener at hun kritiserer deg for småting. Vi vil anbefale deg å snakke med venninnen din og forklare at det sårer deg når hun pirker på deg. Kanskje vil hun med det samme forstå hva du referer til og endre seg, men vær også forberedt på at hun kanskje ikke forstår hva du mener.

Det kan være mange grunner til at venninnen din pirker på deg. Noen pirker til venner for å hjelpe hvis de for eksempel tenker at den andre kunne ha nytte av noen gode råd om hvorden de skal kle seg og liknende.

 Men vi lever i et samfunn som er ekstremt fokusert på utseende. Dette legger et stort press på de aller fleste uten at man nødvendigvis er bevisst dette. I tillegg aksepterer samfunnet vårt at man bruker mye tid på seg selv. Det er riktig å ville ta seg godt ut, men et for stort fokus på dette er ikke godt for en selv. Bibelen sier at vi skal være et tempel for Den hellige ånd (1. Kor 6,19), så det er riktig å ta godt vare på kroppen og behandle den godt, men dette er noe annet enn selvopptatthet. I tillegg er det lagt ned i de fleste mennesker at de ønsker å finne en å dele livet med, og det er riktig å pynte seg for en potensiell kjæreste, kjæreste eller ektefelle.

Vi vil også si noen ord om utseende og menneskets verdi. Gud har skapt oss slik som han ønsket at vi skal være (Salme 139 og Fork 7,29). Vi kan ikke endre vår egen verdi ved å prestere med evner, utseende eller vellykkethet. Gud elsker oss uendelig høyt, så høyt at Han lot sin eneste sønn dø for oss. Dette er stort! Det er viktig som kristen å ha sin verdi i dette og ikke i det samfunnet forteller oss har verdi. Vi vil anbefale deg å snakke med noen andre kristne om dette, da det vil utruste deg for livet å vite hva din verdi er, nemlig uendelig høy! Når du får dette på plass vil heller ikke kommentarer fra andre virke like sårende.

Når det gjelder venninnen din og hennes fokus på utseende vil vi ikke anbefale deg å ta dette opp med henne med mindre du føler dette er veldig riktig. Hvis dere har en felles voksen dere er fortrolige med, kan det være en ide å snakke med denne voksne om dette. Det er ikke godt for venninnen din å være veldig opptatt av utseende, men det er heller ikke ditt ansvar.

Til sist vil vi nevne at man blir påvirket av vennene sine og at man selv velger hvem man bruker tid sammen med.  Hvis venninnen din forsetter å pirke på deg etter at du har sagt i fra, kan du velge å bruke mindre tid sammen med henne. Du kan også forklare henne hvorfor du trekker deg unna.

Lykke til!

Vennlig hilsen GuttOgJente.no