P-pillefri uke - hva skal jeg gjøre?

Hei!
Jeg går på p-piller og har nettopp hatt "pillefri uke". Dvs. jeg kortet intervallet ned til 4 dager, da jeg har lest her på guttogjente.no at dette er med på å sikre at ingen eggløsning forekommer. Jeg tok første aktive pille på nytt brett i dag, men har hatt temmelig løs mage opp til flere ganger i dag (første gang 2 timer etter jeg tok tabletten. Men ikke diarè, så vet ikke om det har noe å si...) Derfor lurer jeg på om tilleggsprevensjon er nødvendig i tiden framover, eller om det ikke gjør noe siden jeg egentlig kunne vært pillefri både i dag og to dager til? Skal jeg bare fortsette som vanlig på det påbegynte brettet og heller gå direkte over på neste brett uten opphold, siden første tablett muligens ikke har virket ordentlig? (Har i forkant av den pillefrie perioden tatt alle 21 pillene til nøyaktig samme tidspunkt hver dag)
Nygift jente, 22

Hei nygift jente,

Du skriver ikke hvilken p-pille du går på, men de fleste absorberes raskt i løpet av 1-2 timer. Dvs at selv om du har hatt løs mage har du fått tatt opp medisinen i tarmen. Du skal ikke da trenge tilleggsprevensjon. En generell regel ved oppkast eller kraftig diare like etter inntak, er tilleggsprevensjon i 7 dager. Ofte skriver pakningsvedlegget på p-pillene noe om hvordan du skal gjøre dette. Dette har likevel ikke noe med det at du skulle vært pillefri et par dager til, når du begynner på nytt brett, har du "satt i gang" syklusen igjen. Fortsett på brettet du har påbegynt. Neste brett kan man begynne på uten opphold, men det gjør deg ikke sikrere nå, det blir evt for neste syklus. Det virker som du tar pillene dine regelmessig, og da har p-piller en sikkerhet på 99%. P-piller er en av de sikreste prevensjonsmidlene med pearl indeks mellom 0,2-0,4 på de fleste preparatene. Det vil i at i løpet av et år så blir 3 av 1000 gravide hvis p-pillen tas riktig. Husk at antibiotika og andre medisiner kan redusere sikkerheten, så oppgi alltid at du står på p-piller til nødvendig helsepersonell.