Presset til sex med eldre jente

Er kristen gutt 13 som har hatt samleie med ei på 17. Eg følte hun presset meg, hva kan eg gjøre?

Hei og takk for spørsmålet.

Det er trist å høre om det du har opplevd og det er veldig viktig at du forteller noen voksne du stoler på om dette. Det beste er om du kan fortelle det til foreldrene dine, hvis du har foreldre du kan snakke fortrolig med. Ellers kan du gå til helsesykepleier på skolen. Hvis hun er sjelden på skolen eller er vanskelig å få tak i kan du også ringe til Alarmtelefon for barn og unge på telefon 116111 (www.116111.no). De kan gi deg gode råd om hva du kan gjøre.

Du har ikke skyld i det som skjedde med deg og det er jenta som har ansvaret for overgrepet hun har utsatt deg for. I Norge har vi en seksuell lavalder på 16 år og dette betyr at man ikke har lov til å ha sex før man er 16 år. Denne aldersgrensen er der for å beskytte barn og ungdom fra overgrep fra eldre ungdommer eller voksne slik som du har opplevd. Selv om du ikke hadde følt deg presset ville det likevel vært galt og straffbart av denne jenta på 17 å ha samleie med deg.

Straffeloven § 302 Lovdata.no sier at den som har seksuell omgang med barn under 16 år kan straffes med fengsel. Loven gjelder også der begge ungdommene er under 16 år. Loven har også et unntak som sier at hvis de som har sex er ”jevnbyrdige i alder og utvikling”, kan straffen falle bort. Når du er 13 og jenta er 17 dere ikke ”jevnbyrdige i alder og utvikling”.

Vi håper at dette svaret er til hjelp for deg og at du får snakket med noen voksne som kan hjelpe deg med tankene og de vanskelige følelsene etter det du har opplevd. Kanskje har du noen kristne ledere som du har tillit til og som kan be for deg og støtte deg. Det er også viktig at du får hjelp til å beskytte deg selv så du ikke havner i en slik situasjon senere. I tillegg er det nødvendig at denne jenta blir stoppet i å presse andre yngre ungdommer til å ha sex.

Du kan også lese svaret på dette spørsmålet: Sex under 16 lov?