Prikker over penisen

Hva skjer når det begynner å kommer prikker over penisen?

Hei!

Du sier ikke noe om hvor på penis det kommer prikker eller hvordan prikkene ser ut. Derfor er det litt vanskelig å svare nøyaktig på spørsmålet ditt, siden det kan finnes flere forskjellige slags prikker på penis.

En type prikker som er helt vanlig på penis er talgkjertler. Disse kan likne på små kviser og sitter ofte rundt penishodet. De produserer talg og kan noen ganger bli betente nesten som kviser, men vanligvis skaper de ingen problemer. Slike talgkjertler kommer ofte i forbindelse med puberteten og er helt ufarlige. Det er ikke en kjønnssykdom og de smitter ikke.

Man kan også få prikker på penis hvis huden på penis blir irritert av såperester, vaskemidler og liknende. Disse forsvinner av seg selv når det som irriterer blir borte. På samme måte som man kan få eksem på andre steder av kroppen kan man også få eksem på penis. Dette vil vanligvis være rødt og klø. Hvis kløen ikke går over bør man kontakte lege.

Røde prikker på penishodet som ikke er hevelser men ligger flatt på huden eller slimhinnen kan være en soppinfeksjon. Slike infeksjoner kan oppstå for eksempel når man bruker penicillin eller andre typer antibiotika som reduserer antallet normale bakterier på huden. Man kan også få soppinfeksjon hvis det blir fuktig og varmt rundt penis over lengre tid, for eksempel hvis man bruker tettsittende undertøy som ikke puster. Noen ganger kommer det også et hvitt belegg på huden eller slimhinnen som løsner når man gnir på det med litt toalettpapir. Soppinfeksjon går ofte over av seg selv. Hvis det ikke går over etter 4-5 dager kan man kjøpe en krem på apoteket, for eksempel Canesten. Dersom det ikke går over etter en ukes behandling med krem bør man kontakte lege.

De fleste prikker på penis er helt ufarlige. Men hvis man har hatt sex med noen og får røde prikker som stikker ut, vorter eller prikker som svir på penis bør man kontakte lege eller blir undersøkt på helsestasjon for ungdom. Dette kan være en kjønnssykdom som trenger behandling.