Prøvd hardt å få venner

Har det ikke så bra, går VG3 og har prøvd skikkelig hardt å få meg noen gode venner i år. Men uansett hvor mye initiativ jeg tar føler jeg at jeg ikke har venner som tar initiativ til å be meg ut på ting tilbake. Og jeg har prøvd, altså får alltid høre at jeg er snill og sånn og at jeg har godt humør. Men er bare skikkelig lei av å gå på ungdomsmøte og egentlig aldri få noen skikkelig venner hverken der eller på skolen. Så jeg ga opp. Så jeg lurte på om dere hadde noen bibelvers som passer? (Vil egentlig at folk skal komme med tomme ord om at det er sikkert er noen som liker deg, for det hjelper ikke. Vil bare lese. For jeg vet Gud alltid er der for meg!)

Hei og takk for at du sender inn dine tanker til oss.

Det er vondt å høre at du ikke får respons tilbake på alle dine initiativ på å få venner. Det er vondt å ikke bli møtt med interesse og inkludering og det er vondt å ikke høre til i noen vennegjeng eller fellesskap. Det er veldig trist å lese at du har gitt opp. Når du da sikkert får mye tid alene for deg selv, kan det resultere i negative og triste tanker og følelser som kan komme til å hindre deg i å leve det livet du skulle ha levd og få utviklet ditt potensiale. Vi vil derfor anbefale deg at du oppsøker en voksen som du stoler på, en leder i menigheten eller på ungdomsklubben, eller helsesøster på skolen din. Selv om de ikke kan forandre omstendighetene eller forandre de andre i klassen eller på ungdomssklubben, kan det være veldig nyttig for deg å få snakket med en person som kan veilede deg direkte og konkret i forhold til denne situasjonen. Det er god helse i å få utøse hjertet sitt, i å bli hørt og forstått og få reflektere sammen over hvordan du best kan håndtere situasjonen du er i.

Det er flott at du vet at Gud alltid er der for deg. Selv om alle rundt oss svikter, er Han trofast og stabil FOR oss. Din verdi har heldigvis ikke noe med verken følelsene dine, handlingene dine, eller din sosiale omgangskrets å gjøre. Det er lett å begynne å tenke at når ingen vil være venn eller inkludere, så er det fordi det er noe i veien med deg. Men heldigvis så har din verdi ikke noe med deg selv eller de andre å gjøre. Det har egentlig ingen betydning hva mennesker synes om deg, de kan ikke gi deg verdi. Din verdi er gitt deg av Gud og ligger i at du er ønsket, planlagt, og er en del av Guds store plan. Jer 1,5 / Jes 49,2 / Jer 29,11.

Uansett hva du eller andre tenker og mener, så liker Gud deg. Han skapte og formet deg helt unik, du er hans kunstverk, hans eiendom, hans dyrebare barn og han elsker deg. Salme 139, 14-16 / Sef 3,17 / Jes 41,10 / Jes 43, 1-5a.

Vi håper at du har andre mennesker rundt deg som tar vare på deg og verdsetter deg for den du er, enten mor, far, søsken, besteforeldre, tante, onkel, lærer, ungdomsleder eller andre. Men selv om de ikke kan erstatte venner og du føler deg ensom og alene, så endrer ikke det din verdi og hensikt med livet. Gud som skapte deg, ber deg om å lære Ham å kjenne med hele ditt hjerte og hele din sjel. Og når Guds Ord og visdom fyller ditt hjerte, gjør den deg glad, selv om omstendighetene dine ikke er slik du skulle ønske. Når du leser om Guds plan og hensikt, vil det etter hvert fylle deg med oppmuntring og håp. Og kanskje, når du minst venter det, kan også situasjonen rundt deg forandre seg og du får både venner og fellesskap.

Les i Bibelen, begynn i Johannes evangeliet og les Salmenes bok. Be Gud fylle deg med kraft og mot gjennom Ordet sitt, hjelpe deg og vise deg vei. Han har omsorg for deg.

Boken «Målrettet Liv» av Rick Warren er også nyttig å lese.

Noe av det som vi har skrevet i andre svar kan også være til hjelp for deg, selv om det handler om andre problemstillinger. Så les også svarene vi har gitt på disse:

Du er unik
Vanskelig å bli kjent med folk
Hvordan bygge opp selvbildet
Vanskelig å finne på noe å si
Fins det mening med livet
Min verdi
Å elske er å være sårbar
Hva har du?