Savner fysisk nærhet og sex

Hei! Jeg er en gutt på 21 år som er singel. Jeg er student og bor med gode venner og er ikke ensom i den forstand at jeg ikke har venner å henge med, men jeg er ensom i den forstand at jeg savner fysisk nærhet og sex. Jeg vet ikke hvem det er rett at skal fylle dette behovet før jeg får kjæreste og blir gift. Guttevenner? Det føles ukomfortabelt. Jentevenner? Hvordan kan det foregå uten at ting blir rart? Porno? Det gir meg kort tilfredsstillelse, men ikke det jeg leter etter. Gud? Hvis Jesus er alt jeg trenger, møter han sånne behov?

Hei gutt 21 år

Vi er alle skapt med behov for nærhet og intimitet, både følelsesmessig og fysisk, men det er forskjellig hvor mye fysisk nærhet en trenger før en synes det er nok eller kanskje også for mye. I oppveksten skal dette behovet bli dekket gjennom nærhet til mor og far og familien. Noen familier er "veldig kosete" og klemmer og koser mye på hverandre og i andre familier har man nesten ikke fysisk kontakt i det hele tatt. Behovet kan bli påvirket av hva man er vant til. Man kan oppleve å trenge mye fysisk kontakt hvis en er vant til å ha mye fysisk kontakt, men en kan også oppleve det motsatt, å ha et stort behov for fysisk kontakt fordi en har ikke opplevd å få så mye god fysisk kontakt i oppveksten.

En del av den fysiske nærheten får en dekket gjennom klemmer og ikke seksuell berøring av familie og venner også i voksen alder, men det blir mye mer begrenset enn når man er barn og ungdom. Mange venter lenge før de gifter seg, eller de blir ikke gift, og må få da dekket de fysiske behovene for nærhet på andre måter. Mange er fremdeles nær familien sin med klemmer og omfavnelser, noen liker å kile hverandre kameratslig på ryggen eller i håret. Noen bruker spa, massasje, frisør, dans eller kroppsnær sport o.l. for på en naturlig måte kjenne på fysisk nærhet og berøring av andre mennesker, men det vil likevel ikke dekke den seksuelle lengselen.

I bibelsk forstand er et livslangt ekteskap mellom mann og kvinne den eneste arenaen for å ha seksuell kontakt, det blir derfor ikke rett av deg å bruke gutte- eller jentevenner på den måten. Pornografi vil heller øke lengselen din enn å dekke den. Både som singel og i parforhold, må man lære å håndtere seksualdriftene på en god måte. Ved å utøve selvbeherskelse i livets ulike utfordringer kan det bli en kilde til modenhet og utvikling både i din person og din ånd. I denne verden er det blitt vanlig å tenke at en fortjener å få dekket sine lengsler her og nå, men veldig mange mennesker må leve med udekkede lengsler og behov over lengre perioder i sine liv, uavhengig om de er single, gift eller enke/enkemenn.

Du nevner Gud, og det er sant at Guds ord har kraft i seg til å fylle alle dine behov, og kan fylle savn og tomrom vi føler på her i livet. Mennesker føler på ulike savn og lengsler i livet, og Gud er rik nok til å fylle alle våre behov. Men kraften ligger i å “spise hans mat”, lese Guds ord, slik at det fyller oss med glede og fred og gjør oss tilfreds selv om vi ikke får dekket våre seksuelle lengsler akkurat her og nå. Dersom du lar Guds ord bo rikelig i tanke og sinn, vil du merke at Herren står med deg og styrker deg. Når Jesus sier: “Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som går ut av Guds munn” (Matt 4,4) så betyr det at våre behov blir bare kortvarig dekket av jordiske ting, mens Guds ord gir oss varig tilfredshet. Hos Gud er livets kilde, dypest sett kan bare han tilfredsstille våre egentlige behov.

Salme 102,5 / Rom 15,13 / Rom 10,12 / 1Kor 15,57 / 2Kor 4, 17-18 / Salme 34,10 / Salme 23 / Salme 4,8

Vi anbefaler deg også å lese Er sex et grunnleggende behov? og Er sex en menneskerett?