Sliter med onani

Hei!
Jeg er en gutt på 16 år som sliter med onani.

Det startet da jeg var i 6 klasse, da jeg og noen kompiser fant en pornokortstokk i skogen. Fra den dag har jeg følt at det er noe negativt og hardt som har vokst inni meg.

Etter ett år (7 klasse), bagynte jeg å se fast på
Porno, og det var ofte samtaleemnet mellom vennene mine. Jeg onanerte i gjennomsnitt 3 ganger til dagen fra 7-10 klasse, og tenkte ikke noe særlig på at det var galt.

Da jeg var ferdig med ungdomsskolen begynte jeg på en kristen skole, og jeg flyttet på internat. Her fikk jeg øynene opp, og innså at pornografi og onanering hadde tatt bort masse av glede i livet mitt. Jeg sluttet smått og se på porno, men onani var verre. Stadig tar jeg meg selv i å onanere, og det leder meg som oftest til visse nettsider eller bilder på Instagram.

Etter hver gang jeg onanerer, klarer jeg ikke se folk i øynene lenger, og det er unormalt for meg, fordi jeg er en populær og sosial gutt som liker folk! Jeg sliter også med å ha normale samtaler med folk etter onani.

Flere ganger har jeg klart å holde meg i flere måneder, men det kommer alltid ett tidspunkt der jeg ikke klarer mer ( på grunn av at jeg er alene, og det kommer opp tanker eller bilder som påvirker meg).

Onani leder meg til pornografi, og jeg tror Gud stadig minner meg på at dette er synd! Problemet mitt er at jeg ikke klarer å stoppe!

Hvordan stoppe? Finnes det 3 enkle trinn/steg?

Hei kjære deg!

Takk for spørsmålet!

Det er ikke noe godt å befinne seg i en situasjon der du opplever at du sitter fast i noe du ønsker frihet fra. At du opplever at dette påvirker helt tydelig  ditt sosiale liv og dine nære relasjoner, så vi støtter deg på at dette er noe du bør fortsette å kjempe for å bli fri ifra.

Det at en opplever seg fristet av pornografi er helt naturlig. De stimulerende kreftene som virker i oss når en ser på nakenhet og porno, er veldig sterke og er vanskelig å stoppe når de er virksomme. Seksuell stimulering klargjør kroppen for intimitet og samleie med ønske om en utløsning som det endelige målet. Dette er drifter i oss som er skapt av Gud. Greien er at Gud har gitt oss ekteskapet mellom en mann og en kvinne som ramme for disse driftene. Innenfor denne rammen er det tillatt å nyte de seksuelle lystene sammen med en ektefelle slik Gud hadde tenkt.

I ditt tilfelle har det skapt en uheldig avhengighet som du opplever skadelig for deg, ditt liv og dine relasjoner. Det er ikke slik du ønsker deg å ha det. Det er veldig flott at du har denne erkjennelsen og er klar for å kjempe for en frihet og renhet i ditt liv på dette området. Husk at Gud tilgir oss og Han tar alltid imot oss når vi bekjenner at vi har syndet og setter oss fore å prøve å gjøre dette på en ny og rett måte. Han renser oss fra all synd og tar også bort vår dårlige samvittighet. Hebreerne 10:22

Det finnes ingen enkle trinn for å bli kvitt dette problemet, men det er flere grep du i din situasjon kan gjøre for å komme fri fra den makt som porno og onani har i livet ditt, så her kommer det tre punkt, pluss ett til:

  1. Du kan se på hvilke situasjoner som fører til at ønsket om å onanere våkner. Er det ved kikking på porno hjemme? Er det ved seksuelle fantasier når du er alene? Er det på noen måte mulig for deg å organisere ditt liv på en måte som gjør at du unngår slike situasjoner? Kan du for eksempel oppbevare PCen eller nettbrettet og mobiltelefonen din et annet sted enn på rommet ditt om natten?  Målet er å fjerne deg fra de situasjonene der du blir fristet. Planlegg hvordan du kan unngå utløsende situasjoner. Hvor radikale praktiske grep er du villig til å gjøre for å bryte avhengigheten?
  2. Snakk sammen med en leder eller venn du har tillit til, og fortell om utfordringen din. Er det vanskelig å fortelle så bruk gjerne det du har skrevet til oss og la han lese det. Gjør deg selv den tjeneste å stå ansvarlig med situasjonen din i forhold til noen. Utfordre denne personen til å spørre deg med jevne mellomrom om hvordan det går, der du forplikter deg til å svare ærlig. Snakk sammen og be sammen.
  3. Lag deg en strategi for hva du gjør når lysten/begjæret våkner, slik at du slipper å prøve å finne på noe annet når fristelsen kommer. Vær beredt! Gå/jogg en tur, ring din venn, les i bibelen og be eller spill gitar m.m. Gjør klar noen få men gode alternativ som får tanken inn på et annet spor og som blir din utvei når du kjenner fristelsen kommer. Hver gang du står imot fristelsen så bygger du din karakter og selvfølelse. Til slutt vil vi også oppmuntre deg med et ekstra punkt 4!
  4. Gi ikke opp! Selv om du faller for en fristelse, så la ikke det hindre deg fra å fortsatt kjempe for å seire på dette området. Rykk tilbake til start og prøv om igjen.

Vi kan også anbefale deg denne videoen/podcasten som forklarer en del om hvorfor man kan bli avhengig av noe (ikke bare porno): Video: Porno og dopamin og podcast: Porno og dopamin

Vi anbefaler det også å kikke på disse nettstedene:

https://www.facebook.com/PornHarms/

https://www.xxxchurch.com/