Sliter med tvangstanker

Hei!
Jeg er veldig usikker, men jeg tror jeg sliter med tvangstanker, noe jeg har gjort i veldig lang tid. Jeg har lenge ikke tenkt noe særlig over det, men i det siste har jeg blitt mer obs på det. Plagene mine er slik at jeg på en måte "vedder" med meg selv, og må gjøre spesielle ting, ellers så vil noe fryktelig skje. Jeg prøver så godt jeg kan å kurere meg selv med å stå imot trangen, men da blir jeg som regel fylt av en redsel om at noe fryktelig vil da skje, som en nærs dødsfall. Veddingen går ut på at, jeg vet ikke hvordan, et veddemål bare dukker opp i hodet mitt og sier f. eks: hvis det kjører en bil forbi innen ti sekund, vil den og den dø. Jeg har ikke fortalt noe om dette til noen, jeg jeg vil helst unngå det også. Men jeg har tenkt på om det er mulig å få hjelp uten at foreldrene mine får vite noe? Dette går utover hverdagen min og skaper mange unødvendige redsler. Og hele tiden er jeg redd for å familien skal dø, så jeg er kjempenervøs når de er på f.eks biltur eller lignende. Grunnen til dette av antagelig da en nær slektning døde i trafikkulykke for noen år siden, da ble alt verre. Jeg håper du kan hjelpe meg, jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Jeg er redd for at det skal dukke opp stemmer i hodet mitt og gjøre meg sinnssyk, for det kjenner jeg noen det har hendt med. Takk på forhånd.

Hei

Det er slitsomt å ha tvangstanker, redsel og angst. Mange kan slite med slike tanker i korte perioder og andre opplever å ha det over lengre tid slik at de trenger profesjonell hjelp for å komme over dem. Det er ikke alltid så lett å skille mellom når disse tankene er innenfor det som er normalt å tenke og når de blir en psykisk lidelse. Når du opplever at dette går ut over hverdagen din er det blitt som en sykdom for deg og du bør oppsøke hjelp.

Du sier ikke noe om hvor gammel du er, men det går an å få hjelp uten at foreldrene dine vet det. Du har rett til å gå til både helsesøster og lege uten at foreldrene dine vet om det. De har taushetsplikt, og vil ikke si noen til foreldrene dine uten hvis det er fare for liv og helse. Du kan oppsøke fastlegen din, helsesykepleieren på skolen din eller helsestasjon for ungdom dersom det er det der du bor.