Slutte å banne

Hei, det er første gang jeg er inne på denne siden:)
Jeg har en kristen familie, men har ikke så mange kristne venner og derfor har det seg en tendens til at jeg banner en del. Det bare popper ut av meg titt og ofte. Hvordan skal jeg slutte?

Hei!

Det aller første vi ønsker å si er at det er veldig flott at du ønsker å gjøre noe med den måten du oppfører deg på. Dette er jo det første viktige steget. Videre kan du reflektere over hvordan du ønsker å bli oppfattet av andre. Gjør deg gjerne noen tanker om dette, og bestem deg for noen helt konkrete ting du kan gjøre annerledes når du vanligvis pleier å banne.  Finn deg også gjerne noen nye og alternative kraftuttrykk som gir uttrykk for frustrasjon og sinne, og som ikke oppfattes som stygt, eksempelvis «fillern» eller lignende. Bestem deg for et par viktige punkt du ønsker å ha fokus på.

Som kristne har vi også fått løfte om at vi kan be om hjelp og kraft fra Gud til å gjøre det gode. Det er ikke så lett alltid å få til å forandre seg, selv om vi ønsker. Dette sier også bibelen noe om, at vi mennesker er svake i oss selv til å gjøre gode ting. Men ved sin Hellige Ånd har Gud gitt oss løfte om hjelp og kraft når vi trenger det. Gjennom bønn til Gud kan vi formidle dette behovet og motta Hans ressurser og hjelp til å endre oss. Gi ikke opp og bli ikke skuffet dersom du ikke får det til med en gang. Men hold fast på den gode intensjonen din om å få det bedre til, og over tid tror vi du vil se en forandring som er svært positiv, dersom du ikke gir opp. Vær ærlig og oppriktig med hvordan du føler det i møte med Gud når du ber. Si det som det er, på godt og vondt. Han er glad i deg uansett, og vil gjerne hjelpe oss til å ha det godt inni oss.

Gud velsigne deg og lykke til!