Får ikke snakke med fremmede på nett

Heia!

Jeg har fått kontakt med en gutt igjennom appen Yellow. Det er en app som er laget spesielt for å kunne få nye venner. I dag er det litt over en måned siden jeg begynte å prate med han. Han er ett år eldre enn meg, altså 16 år, og han er fra Oslo. Jeg er fra Nord-Norge.

Allerede de første ukene vi begynte å prate fikk jeg en følelse av at jeg stolte på han. Og det tok ikke lang tid før han åpnet seg for meg. Han fortalte om at han har opplevd krig. Han har sett naboene sine bli skutt og bombet. Og flere av vennene hans har tatt sitt eget liv, inkludert hans tidligere kjæreste. Jeg var den første han fortalte det til, og jeg synes det er veldig trist. Jeg har også fortalt han mye personlig om meg selv.

Så kom vi innpå temaet religion. Jeg har fortalt at jeg er kristen. Han har muslimske foreldre, men har selv valgt å ikke være muslim. Hans tidligere kjæreste var kristen, og han har fortalt meg at han brukte å være med henne til kirka. Det førte til at han begynte å tro, og han kalte seg for en kristen. Men så tok kjæresten hans livet sitt, og han begynte å tvile på Gud. Hvorfor ville Gud tillat det? Hvorfor stoppet ikke Gud henne? Og hvis Gud er god, hvorfor har jeg opplevd alt det jeg har opplevd? Jeg prøver å forklare, men det er vanskelig. Har spurt om han kunne tenke seg å bli kristen igjen, og han har sagt at han vil tenke på det. Vi snakker en god del om kristendommen. Hva kan jeg si eller gjøre for at han kanskje skal vende seg tilbake til kristendommen igjen?

Og det er en ting til. Familien min er veldig kristen, og jeg har diskutert mye med mamma i det siste. Hun mener at jeg ikke skal få lov til å snakke med folk jeg ikke kjenner via internett, fordi de har et helt annet livssyn enn det vi har. Hun sier at hun er veldig skuffet over meg, og jeg får jo litt dårlig samvittighet siden jeg går bak ryggen hennes og snakker med han gutten. Dessuten kan jeg ikke bare blokkere han gutten nå. Jeg har blitt veldig glad i han, og vi sier det til hverandre hver eneste kveld. I tillegg sender vi hjerter. Hva tenker du om det mamma mener om at jeg ikke skal få lov til å snakke med folk jeg ikke kjenner?

Beklager for den lange teksten. Takk for svar! :)

Jente, 15 år

Hei, Jente 15 år

Takk for henvendelsen.

Slik vi forstår så har du kjent denne gutten i bare i ca. en måned. Det at du har funnet en som du har hatt mulighet og anledning til å høre på og være til støtte for, det kan være veldig bra. At han mest sannsynlig har hatt en vanskelig tid bak seg og at han har delt noe av dette med deg kan ha vært viktig for ham. Det er også veldig flott at du er åpen og frimodig med den troen du har og at du har delt din tro med han.

Det som noen ganger er utfordrende ved å gå inn i samtaler og relasjoner som dette på nettet eller via en app er at du faktisk ikke kan vite om det som blir delt er rett og sant eller om det er diktet opp med en hensikt å skaffe seg en kontakt der en også ønsker å oppnå noe f.eks et forhold eller noe annet. Det finnes dessverre altfor mange historier om barn og unge som har latt seg manipulere og villede til å tro mye godt om et annet menneske på nettet som ikke nødvendigvis er den han eller hun gir seg ut for å være. For hvis du tenker deg om, så kan du ikke si med stor sikkerhet om det denne gutten sier er hele sannheten om seg selv, selv om han forteller med stor overbevisning. Ingen av oss liker å tro at vi blir villedet, eller at bare deler av det som blir fortalt er sant. Denne gutten sier veldig mye som vekker medfølelse hos deg, og som gjør at du kjenner at du er viktig for ham. Det kan nok kanskje hende det er sant. Men dersom dette ikke er virkeligheten har du å gjøre med en som helt opplagt manipulerer med en hensikt. Skulle det derimot være sant alt han forteller, så er det flott at du er villig til å høre og være til en støtte og hjelp. Men kan du egentlig vite det?

Med tanke på at du også bare er 15 år, så er det vår anbefaling at du i alle fall ikke gjør avtaler og ikke deler personlige opplysninger som ikke dine foreldre synes er greit. Selv om det kan virke som dine foreldre er kjipe og forstår lite av hele greien, så er de nok som foreldre flest, veldig glad i deg og redd for at du skal havne oppi noe som blir vanskelig og leit for deg. De vil deg bare det beste.

Det er ikke så greit å vite om denne gutten faktisk er 15 år. Du kan heller ikke vite om han har virkelig konvertert til kristendommen en gang, men det kan jo hende at det er sant, og da er det godt for ham å hente støtte fra deg. Og om han velger å bli kristen igjen så får det mest sannsynlig alvorlige konsekvenser for han som er muslim. I så fall er det mest vanlige at en muslimsk familie ikke godtar det, og at gutten dermed står i fare for å bli støtt bort fra familien. At han fremdeles bor med familien tyder på at han kanskje ikke har sagt at han er kristen, eller at han har godtatt at foreldrene ikke aksepterer det.

Som du skjønner er det veldig mange muligheter for at virkeligheten til denne gutten er helt annerledes enn det du tror. Vi ønsker å være veldig tydelige på at det er veldig ufornuftig og ikke minst farlig å utlevere personlige private ting om seg selv til fremmed. Han bor så langt vekke at du umulig kan kontrollere om noe av det som han forteller er sant. Det er enkelt å lage seg falske profiler på nettet for å oppnå kontakt med andre og samtidig skjule seg bak å være en annen. Utfordringen er, som du merker at vi ønsker å peke på, at du aldri helt sikkert kan vite hva som egentlig er sant av det denne gutten forteller.

Når det gjelder kontakter via internett er det svært viktig å være svært varsom. Det anbefales på det sterkeste at en aldri deler personlig informasjon når du bare kjenner vedkommende som kontakt på nettet. Så dersom du nå blir engstelig eller urolig fordi du har gitt bort svært personlige opplysninger til denne gutten, så tenker vi at det er viktig at du deler det med en voksen, som kan hjelpe deg med å vurdere hva du skal gjøre med dette. Slik informasjon kan bli brukt mot deg. Vi sier ikke dette for å skremme, men vi vet at det dessverre er altfor mange på nettet som utnytter mulighetene i uærlige hensikter. Felles for alle som blir lurt er at de ikke skjønte at de ble lurt før det var litt sent. Altså er det bedre å være tilbakeholden og ikke dele for mye om seg selv, men husk at du kan likevel være til hjelp for denne gutten dersom han virkelig trenger det. Du trenger i så fall å snakke med dine foreldre om hva du kan si og ikke si. Vi kan være til støtte og hjelp uten å dele egne personlige ting.

Dette svaret er sikkert ikke det som du ønsket deg mest. Vi vil råde deg til å ikke bruke for mye tid på en relasjon som du ikke kan hjelpe. Prøv å ikke dele nære og følsomme ting om deg selv. Husk at det er veldig lett å utgi seg for å være en annen enn den du egentlig er på nettet. Følelsene kan lett manipuleres til medfølelse. Det kan også fort oppstå følelsesmessige bindinger til en person når en deler mye personlig og vanskelig med hverandre. Husk at den du deler dette med kanskje kan være en som spiller med. Det kan du ikke vite noe om, egentlig. Selv om du håper og tror at dette er ekte. Og som også fort kan gi deg en lyst til å utvikle et forhold, ved f.eks å avtale å møte hverandre i hemmelighet uten at noen vet det, spesielt ikke foreldrene som en vet er imot dette. Dette er en ofte brukt strategi for mennesker på nettet som har uærlige hensikter. De bygger opp troverdighet og følelsesmessige bindinger der de gir mange kompliment som virker troverdige, og som en også setter pris på, for deretter å etter hvert avtale å møte hverandre etter hvert som en føler seg «trygge» på hverandre. Dessverre har altfor mange unge jenter og gutter latt seg lure.

Vi oppfordrer deg derfor til å være varsom. I følge moderne forskning utgjør ordene vi bruker bare 30% av det vi formidler og kroppsspråket vårt utgjør 70% av det vi kommuniserer til hverandre. Så husk på at det er 70% av det som blir formidlet som du ikke vet noe om når kommunikasjonen skjer via nettet og du mister kroppsspråket. Ser en ting på denne måten er det fort at en ikke får et rett inntrykk av den andre gjennom ordene som blir formidlet. Dessuten kan en heller ikke vite som tidligere sagt at det er sant det som blir sagt.

Vi oppfordrer deg til å høre på dine foreldre og ta imot råd fra dem når det gjelder kontakter på nettet, selv om det betyr at du kanskje må trappe ned litt på dine forventninger til relasjonen du føler du har med denne gutten. Vi kan avslutte med å si at vi har forståelse for at dine foreldre ikke er begeistret for denne relasjonen. Dessuten er det heller ikke kjekt for deg å ha dårlig samvittighet fordi du går bak ryggen på dem. Derfor anbefaler vi deg at du heller prater med dem. Er åpen om hva som skjer i samtalene med denne gutten, hva som kan deles og hva som ikke kan deles. Ta imot råd og skaff deg en god samvittighet, samtidig som du faktisk også kan være til hjelp. Vi vil nok anbefale deg å ikke innlede et forhold til noen via internett. Usikkerhet, risiko og farer som er forbundet med det, anbefaler vi alle barn og unge om å styre unna.

Anbefaler deg å prioritere de menneskene du har rundt deg og som du treffer fysisk når det kommer til å utvikle nære relasjoner. Du er jo bare 15 år og har god tid til å finne den du vil dele livet med. Det valget er kanskje det viktigste valget du tar i livet, og som du ikke ønsker å bomme på, altså bør en legge mye kvalitet ned i den prosessen, ikke en lettvint internettforbindelse som er svært usikker.

Lykke til!