Spiseforstyrrelse?

Hei :) Jeg er en jente på snart 16 år, og jeg lurer på at jeg har en spiseforstyrrelse... Jeg har lenge tenkt at jeg burde slanke meg, men jeg har blitt så fokusert på kalorier at det endte med at jeg begynte å overspise istedet. Jeg spyr det ikke opp igjen, for jeg vet at det kan bli et seriøst problem hvis jeg går så langt, men jeg skammer meg alltid etterpå. Jeg burde jo klare å kontrollere meg i en alder av snart 16, men jeg klarer bare ikke. Hva kan jeg gjøre? Har dere noen tips til hvordan jeg kan få et normalt forhold til mat igjen?

Hei jente på 16!

Det er dessverre mange i din alder som strever med tanke på kropp, mat og vekt, og det er fint at du er bevisst det selv . Det er mange som ikke føler de er bra nok eller at det de gjør er bra nok, og det er derfor viktig å få hjelp til å få et godt selvbilde.

Overgangen mellom et anstrengt forhold til mat og en spiseforstyrrelse er glidende og ikke alltid så lett å vite. Du kan stille deg disse spørsmålene: Tenker du negativt på mat? Overskygger kaloritelling andre ting som du før satte pris på? Velger du å ikke være med på aktiviteter fordi du er redd for at du ikke får spist den maten du ønsker?

Det er viktig at du får noen å snakke med om dette, for å sette ord på hva du føler og hjelp til å få et annet fokus. Du trenger hjelp av helseykepleier eller fastlegen din til å få en større innsikt i din situasjon og til å vurdere om du har behov for videre hjelp. Hvis du ikke har en voksenperson du kan snakke om dette kan også anbefale deg å gå inn på nettros.no (Rådgivning om spiseforstyrrelser), her kan du ta kontakt både på chat, telefon og mail.
Ønsker deg masse lykke til! Du er bra nok!

Med vennlig hilsen fra GuttogJente.no