Spørsmål om bruk av p-pille

Hei, jeg er skal gifte meg til sommeren og går på p-pillen diane. Jeg vil forsikre meg om at det er en kombinasjonspille som hindrer eggløsning og ikke en minipille som støter ute et befruktet egg. Men, finner ingen oversikt over dette ved å søke på p-pillen. Har dere en oversikt over dette, kan jeg trygt bruke diane som prevensjonsmiddel i ekteskapet? Jeg forstår heller ikke helt spørsmålet om når eggløsning kommer ved bruk av p-piller? Det stemmer at jeg ikke burde bruke p-pillen som prevansjon ved eggløsning, men heller kondom? Når er eggløsning? Er det sikkert å ikke bruke kondom under de 4-7 dagen fri fra p-pillen? Er det kun i tilfelle hvor jeg har glemt å ta p-pillen til rett tid vi burde forsikre oss med bruk av kondom?

Beklager om spørsmålene er rotet, litt forvirret :))
Tusen takk for svar!

Hei og takk for spørsmålet!

Diane er en typisk kombinasjonspille (p-pille) som inneholder både østrogen og gestagen. Det som skiller Diane fra andre kombinasjonspiller er at den også brukes som behandling mot kviser. Virkningsmekanismen er akkurat den samme som for andre kombinasjonspiller, det vil si at den først og fremst virker ved å hindre eggløsning.

Alle kombinasjonspiller virker i tillegg ved å gjøre slimproppen i livmorhalsen mindre gjennomtrengelig for sædceller. Slimhinnen i livmoren blir også mindre mottakelig for et eventuelt befruktet egg, men dersom p-pillene tas regelmessig til samme tid regnes det som svært lite sannsynlig at det skal skje en befruktning. Men på grunn av denne lille usikkerheten er det enkelte som ikke vil bruke p-piller som prevensjon. Det er viktig at du og forloveden din blir enige om hva dere tenker om dette.

Dere kan lese mer om p-piller og eggløsning i denne artikkelen: Hindrer p-piller befruktning?

Dersom du glemmer å ta en p-pille og det går mer enn 12 timer anbefales det å bruke annen prevensjon i tillegg resten av perioden, for eksempel kondom.

Siden p-piller hindrer eggløsningen å skje, blir man heller ikke gravid av å ha samleie i pausen mellom to brett der man i noen dager ikke tar p-pillen.

Så oppsummert er det slik at man ikke trenger å bruke annen prevensjon så lenge man ikke glemmer å ta p-pillen til samme tid hver dag.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no