Synd å sende drøye snaps?

Hei! Jeg er en jente på 16 år, og er en flittig snapchat-bruker. Jeg lurer på om det er syndig å sende "drøye" bilder av seg selv til en gutt. begge to er single! Og det er ikke sånn at man ser noe viktig, men bare litt sånn, tennende, hvis noen skjønner det.

For jeg synes det er gøy, og morsomt, og en måte å flørte på. Men er det noe Gud ikke liker? Er det en synd?

Hei jente 16 år.

Grensene for flørting er vel egentlig de samme om det skjer via snapchat eller ansikt til ansikt. I dag har vi lett for å skyve grensene lenger for det vi sier og viser via sosiale medier, men bør være nøye med å oppføre oss på samme måte der som i virkeligheten. Det du ikke ville gjort dersom du var i samme rom som denne gutten og også med andre til stede, er heller ikke greit å gjøre via sosiale medier. Dersom du gjør noe du ikke vil at andre skal se, eller at din kommende kjæreste kan få vite, så betyr det at du krysser en grense. Man bør ha noen kjøreregler for seg selv når det gjelder flørting, slik at en ikke leker med andres følelser og gir forhåpninger uten at det er noe i det.

Dessuten er det ganske risikabelt å sende bilder av seg selv til andre, uansett hvem det er. Bilder lagres lett og kan komme på avveie, du må derfor ikke sende noe du ikke kan tåle at andre også får se. Vi vil derfor anbefale deg å ikke sende bilder som ikke tåler “offentlighet”, spesielt også fordi du aldri egentlig vet hvem som sitter på den andre siden av skjermen, selv om de forsikrer deg om at ingen andre er der, eller at ingen andre får se dem.

Det står selvøfølgelig ikke noe om snapchat eller bildedeling i Bibelen, og ofte når vi lurer på om det ene eller det andre er synd, finner vi ikke alltid den konkrete tingen nevnt. Likevel står det mye om sømmelighet og om å oppføre seg verdig og behandle hverandre med respekt og i renhet. Det kan du lese om i våre artikler: Kampen om renhet og  Sett dine egne grenser

Les også:

Grenser for flørting

Naken på Skype og Snapchat

Hvor langt kan jeg gå

Vi kan også anbefale disse ressursene:

Politiet.no/rad/trygg-nettbruk

Dubestemmer.no