Syndig å være aseksuell?

Hei! Hva sier kristen etikk om aseksualitet? Er det syndig å være aseksuell?

Hei.

Aseksualitet brukes vanligvis om de som ikke opplever noen erotiske eller seksuelle følelser i forhold til andre mennesker. Som regel må det ha vart over flere år i voksen alder for at man kan si at noen er aseksuell. De fleste får seksuelle følelser tidlig i puberteten, andre ganger kan de seksuelle følelsene komme sent i livet og noen opplever ikke seksuelle følelser før de kommer i et kjærlighetsforhold til en annen person.

Aseksualitet er ikke et tema som er nevnt i Bibelen. Det nærmeste er Matt 19:12 hvor Jesus snakker om evnukker, som er menn uten kjønnsliv fordi de er født slik eller blitt kastrert, og han gir dem menneskeverd. Selv om Gud fra begynnelsen av skapte oss til mann og kvinne, og at det er i den rammen det seksuelle samlivet hører hjemme, erkjenner Jesus her at det også er mennesker som gjennom hele livet ikke kommer til å leve i en seksuell relasjon.

Det er ikke synd å være aseksuell og det er heller ikke synd å kjenne på seksuelle følelser. Synd er tanker og handlinger som bryter med Guds ordninger, som for eksempel overgrep, voldtekt eller sex noen man ikke er gift med.

Les også: Hva sier bibelen om asexualitet.