Gå til innhold
☰ Meny

Tilgir gud meg for dumme valg?


Hei. Jeg er en jente på snart 16 år. Jeg har gjort så mange dumme valg i livet allerede, og jeg er redd Gud ikke tilgir meg. Jeg har allerede hatt samleie med fem gutter. Jeg har blitt presset og jeg føler meg som et dårlig menneske. Selvfølgelig noen av dem var jeg frivillig til å la det skje, men noen av dem presset meg til ting jeg ikke ville. Jeg har ikke mange kristne venner.. eller det vil si jeg har ingen venner som ser på Gud den samme måten jeg gjør. Jeg syns det er vanskelig og jeg ønsker meg en god venn som har samme tro som meg. En jeg kan dele tankene med, om alt. Siden jeg ikke har en slik venn har troen min vært vanskelig å sette foran andre ting. Jeg har gjort så mye dumt. Jeg er kristen, jeg tror på Gud, men samtidig vil jeg passe inn og ha det gøy. Jeg vil gjøre det jeg vil, men samtidig vite at Gud er der med meg og ser på meg som et av sine barn han er stolt av. Jeg føler jeg synder hver dag, men jeg prøver å be så ofte som mulig og jeg er så sikker på min tro til Gud. Jeg er åpen om min tro, og har aldri lagt skjul på den. Er jeg dum? Er jeg bare en synder? Tilgir gud meg for dumme valg?



 Hei kjære deg.

Det er dumt for deg at du ikke har noen kristne venner som du kan være sammen med og prate med. Det er ikke lett å være alene med troen og ikke ha venner å støtte seg til som står for det samme og som har samme verdier som du. Du beskriver dilemmaet ditt med å prøve å passe inn og ha det gøy med vennene dine når du er alene som kristen og  at det ofte ender med at du får dårlig samvittighet etterpå. Livet er ofte både utfordrende og vanskelig og mange ganger ender man opp med å gjøre ting man vet man ikke burde, enten fordi det strider mot regler man har lært eller mot verdier man selv har. Du er ikke den første og eneste som sliter med slike problemer.

Synd og dårlig samvittighet

 Det er viktig at du finner litt ut hva du vil stå for, og hvilke grenser du vil ha og hvilke verdier du ønsker å leve etter. Det er ikke godt for deg at du har så vagt forhold til grensene dine at du gjentatte ganger opplever at du velger galt og er i situasjoner der du opplever å presses. Slik det er nå virker det som om du synes at du selv gjør mange dumme valg, som du likevel synes er gøy i øyeblikket. Det å leve på tvers at det du egentlig mener er rett vil slite deg ut i lengden. Det blir på en måte en indre kamp, der du tillater deg å gjøre noe du etterpå angrer på og får dårlig samvittighet av. Dersom du står fast på verdiene dine og er enig med deg selv om hva som er bra for deg, blir det mye lettere for deg å stå fast og leve etter dem.

Det at du ikke har kristne venner og et kristent miljø å gå i gjør det enda mer utfordrende for deg både å bli motivert av kristne verdier og til å leve etter dem. Dersom det er et kristent ungdomsmiljø i nærheten av der du bor, bør du prøve å oppsøke dem, få snakket med noen av lederne der om dilemmaet ditt og prøve å få deg venner der. Man blir sterkere av å stå sammen med noen som mener det samme. Du kan også lese litt på nettsiden her slik at du kan finne motivasjon til å leve som kristen og ta selvstendige valg selv om du er alene kristen der du bor. Dersom du selv er stolt av troen din og verdiene dine, vil de andre lettere akseptere valgene dine og at du er annerledes.

Les: Sett dine egne grenser

 Du er ikke dum, men tar av og til dumme valg. Du er en synder, slik som alle vi andre også er syndere. Gud elsker syndere, men han hater synden fordi den skiller oss fra å ha fellesskap med ham. Gud vil rense oss fra synden, slik at vi kan ha fellesskap med ham. Og Guds nåde gjelder for oss hver eneste dag, han tar alltid imot oss når vi kommer til han.

 Les: Guds nåde er større enn alt 

 Gud elsker deg alltid og uansett, han elsker når du gjør rett og når du gjør galt. Han er stolt av deg, men liker ikke alltid det du gjør. Gud ønsker at du skal leve et liv etter hans gode vilje, slik at du ikke sårer og skader deg selv og andre. Han er der for deg, med kraft og styrke til å leve et liv sammen med ham. Du kan ikke greie dette på egenhånd, du trenger Guds hjelp gjennom Bibelen og det hadde også vært fint også om du kunne fått hjelp av mennesker rundt deg, så det er derfor vi anbefaler deg å oppsøke kristne miljøer.

Les: Alkohol og alene som kristen

1Joh 1:9 Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet.

Joh 8:11 Jesus sier: Heller ikke jeg fordømmer deg; gå bort, og synd ikke mere!

Fil 4:13 Alt makter jeg i han som gjør meg sterk.

Dersom det ikke er noen andre kristne på stedet du bor, kan du kanskje reise på leir eller søke deg til en kristen internatskole. Du kan også bli kjent med noen kristne på nett, og du kan melde deg på et nettkurs, der du får en mentor som kan veilede deg og hjelpe deg når du står i vanskelige situasjoner.

kurs.omgud.net

Du skriver ikke noe om foreldrene dine er kristne, eller om de støtter deg i å være det. Men oftest er det god hjelp i å snakke med foreldrene sine, og de vet kanskje om det noen kristne miljøer du kan oppsøke eller leirer du kan delta på i en ferie eller en weekend. Dersom det kan være aktuelt for deg å søke en kristen internatskole, må jo foreldrene dine involveres og godkjenne det. Mange unge blir overrasket over hvor godt det var å få snakket ut med foreldrene sine, selv om de fryktet det verste på forhånd.

Du kan også finne hjelp i disse svarene:

Frelse
Tro og tvil
Konsekvens av å ikke vente med sex?

Lykke til.

Vennlig hilsen GuttogJente.no