To spørsmål

Hei, jente på 12 år som har to spørsmål

Nr.1: je ble sammen med en gutt jeg var sikker på at jeg likte, men jeg føler ikke at han er den rette for meg. Jeg har vert sammen med han før men slo opp. Når jeg ble sammen med gutten følte jeg at jeg hadde følelser for en annen gutt. Hva skal jeg gjøre???

Nr.2: jeg har har hatt utflod i litt mindre enn tre år, men har ikke fått mensen enda. Vet ikke hva jeg skal gjøre???

Fra usikker jente

Hei, kjære jente 12 år.

Nr 1: Puberteten er en tid fylt med mye hormoner og følelser. I denne perioden er følelsene mange og spennende, men ustabile. Man kan oppleve det som du gjør nå, at man liker først den ene, så den andre og så kanskje begge, og man kan bli veldig i tvil om hvem man egentlig liker best. Det kan derfor fort bli litt komplikasjoner om man velger å bli kjærester.

Du er ung, og trenger ikke noen kjærester ennå. Den du liker nå, er uansett sjelden den du liker om noen år, så du kan spare deg selv for mange problemer dersom du i stedenfor å bli kjæreste, heller bare er venner med guttene.

Les: Vet ikke hvem jeg liker best.

Ikke bruk alt fokuset ditt på hvem som liker deg eller synes du er søt. Bruk ungdomstiden din til å utvikle deg til den personen du ønsker å være og fokuser på å nå målene du setter for livet ditt. Vær sosial og bruk tid sammen med gode venner, så vil du se at mange av følelsene du har for ulike gutter endrer seg og blir borte. Forelskelsesfølelser står ofte i veien for å se personen slik den egentlig er, så god tid og godt vennskap er beste måten å finne en som man virkelig ønsker å satse på. En kjæreste skal jo ikke være bare for gøy, men en person man ønsker å investere i over tid for å finne en partner å dele resten av livet sammen med. Lykke til.

Les også: Forelsket i to gutter/ Forelsket i den rette / Bli sammen i 8.klasse

Nr 2: Noen jenter får mensen allerede som 12-13 åringer, men flertallet får mensen litt senere, og noen først når de er 16 år. Det er helt normalt å ha utflod i noen år før menstruasjonen.

Les også: Har ikke fått mensen.

Vennlig hilsen guttogJente.no