Transseksuell, hva gjør jeg?

Jeg er transseksuell hva gjør jeg?!
17 år gutt i jentekropp, vil bli mann men mamma og pappa sier det er feil.. har slitt mye med suicidale tanker pga dette, vært innlagt 2 ganger på akutt og nå sier psykologen at jeg kansje må bo et annet sted enn hjemme.. feks en langvarig innleggelse. Er veldig forvirra om hva jeg skal gjøre med kjønnet mitt og Gud svarer ikke konkret.. hva gjør jeg???

Hei, og takk for spørsmålet!

Vi forstår godt at dette kan være forvirrende, og at du er i en svært vanskelig situasjon. Det du beskriver er så omfattende og komplisert at vi ikke kan gi deg noen enkle svar her på nettsiden. Men først og fremst er det viktig at du har en voksen person å forholde deg til som du kan prate med om dette, en som kan veilede deg og som kan hjelpe deg med tankene dine rundt dette. Etter hvert er det en fordel om det kan være mulig å få pratet med denne personen og foreldrene dine samtidig, for å få hjelp til å snakke med foreldrene dine på en god måte. Det er fint du har kontakt med en psykolog, i og med at du har fått selvmordstanker grunnet dette. Hvis du skulle få slike tanker igjen, finnes det også døgnåpne hjelpetelefoner som Mental Helse hjelpetelefon på 116113, Alarmtelefonen for barn og unge på 116 111 eller Kirkens SOS på 815 33 300.

Du er skapt av Gud i Guds bilde og Gud er glad i deg, akkurat som du er. Glem aldri det! Selv om du ikke føler at Gud svarer deg konkret, så vil vi oppmuntre deg til å fortsette med å be til Gud for veiledning angående dette. Mange ganger kan det også være godt å sette ord på det som er vanskelig og si det direkte til Gud, selv om du ikke opplever å få noe konkret svar. Hvis det viser seg at du har behov for innleggelse, har de fleste sykehus mulighet for samtaler med prest i tillegg til den medisinske behandlingen.

Du kan også lese disse spørsmålene vi har svart på tidligere:

Kjønn og identitet

Hva sier Bibelen om bytte av kjønn

Ser på meg selv som en gutt

Du kan også høre denne podcasten:

Hvorfor skapte Gud to kjønn?

Med vennlig hilsen GuttogJente.no