Tverrkulturelt forhold

Hei.
Jeg er 17 år, og er sammen med en 21 år gammel gutt med helt annen kultur enn den vi har her i Norge, og lurer på to ting...
1) Vi er begge kristne, og sex er ikke aktuelt. Men vi kysser, koser og kliner mye, og det kan til tider bli heftig.
Hva sier Guds ord om dette? Er det greit å kysse, kose og kline så lenge det ikke fører til noe mer?
2) Han kommer fra Pakistan, og er her i Norge med familien. Jeg er blitt godt kjent med alle sammen, og det er en flott familie. Men er det slik at de forventer at man gifter seg etter at man har vært kjerester? Den kulturen er jo annerledes enn her, så lurter på om det er vanlig, og om det er vanlig at jenter på min alder gifter seg selv i kristne familier.
Takk for svar :)

Hei Jente 17!

Å være sammen som kjærester kan innebære mange ting. En vil dele tid og nærhet med hverandre under ulike forhold.  Det er viktig at dere har snakket tydelig med hverandre om hvor dere bør sette grensene for fysisk berøring før dere er midt i det. Bli kjent med reaksjonene dere har på hverandre. Sex kan være mye mer enn å ha et fysisk samleie.Berører en hverandre på en måte som gjør at en blir kåt og seksuelt klar for samleie, så bør en stramme inn grensene. Blir en kåt og tent på hverandre kan en tippe over en grense der det blir fryktelig vanskelig å stoppe seg selv fra å gå hele veien til å ha samleie eller gi hverandre utløsning på annen måte. Det er sterke krefter og følelser i sving når det seksuelle begjæret tennes. Derfor er «føre var» prinsippet godt å bruke.

Mange sier at «det ble bare sånn», og det er dumt at en overskrider sine egne grenser fordi en ikke har avklart dem for hverandre og prøver å sette dem etter at en har gått for langt. Det er viktig at dere vet litt om hvordan følelsene og kjønnsdriftene i dere reagerer, slik har dere har mulighet til å beholde kontrollen, selv om det ”bruser og bobler” inni dere. Og aller viktigst at dere setter grensene så strengt at dere ikke mister kontroll og styring. Prøv å unngå områder av kroppen som dekkes av bikinien og unngå at kliningen blir så intens at en blir helt oppslukt av kåthet. Bruk heller tiden på vise hverandre oppmerksomhet og bli bedre kjent med hverandre som mennesker i ulike settinger. Skulle dere bestemme dere for å gifte dere er det først og fremst hverdagene med vanlige hverdagslige gjøremål det kommer mest av, og det å kjenne hverandre og bygge en relasjon og øve seg på å kommunisere sammen, det er også utrolig viktig å bruke kjærestetiden på. Skal en ha et godt og langt seksualliv sammen i et ekteskap er det viktig også å investere i den gode relasjonen.

Når det gjelder den ulike kulturelle bagasjen som du og din kjæreste har, så vil jeg enda sterkere påpeke at det er svært viktig at dere bruker tiden til å bli kjent med hverandre. Når blodet bruser av forelskelse er det lett å ignorere vanskeligheter i kommunikasjon og i ulik væremåte. Når en kommer fra så forskjellige kulturer som dere, så kan det fort bli store forskjeller i måten dere tenker om veldig mange ting. Derfor vil vi utfordre deg til å prioritere å bli kjent og finne ut hvem dere er og hvordan dere reagerer i ulike situasjoner. Selv om vår kultur ikke ligger inn en forventning om at kjærester skal gifte seg, så vil vi likevel oppfordre til å ikke gå inn i forhold bare for å ha en kjæreste og ikke mene noe mere med det.

Å ha en kjæreste er i seg selv ikke målet med et forhold, men tanken er jo at en ønsker noen å dele livet med, i gode og ikke fullt så gode dager. Vi vil tro at å gå inn i et kjæresteforhold med en i fra Pakistan sannsynligvis vil være et tydelig signal  til familien hans om at en er interessert i gutten og at ekteskap et vanlig utfall av det. Så her er det som sagt en stor fordel for deg å investere tid og energi i det å bli bedre kjent med kultur og gjerne også familien til din kjæreste, hvilket også vil gi deg en god og viktig forståelse av hvem det er du er kjæreste med og hvilken bagasje han har med seg.

Når deg gjelder spørsmålet om når det er vanlig at jenter på din alder gifter seg i kristne familier så er det ikke vanlig i Norge å gifte seg når man bare er 17 år, uavhengig av om man kommer fra en kristen familie eller ikke. I Norge er heller det ikke lov å gifte seg før man har fylt 18 år. Fra 2018 er dette en absolutt aldersgrense og det er ikke lenger mulig å søke dispensasjon slik det var tidligere. Vi vil uansett anbefale deg å vente noen år til med å gifte deg, da dette er en stor avgjørelse som får konsekvenser for resten av livet ditt.

Vi utfordrer deg også til å lese igjennom flere andre svar som handler om det samme:

Sette grenser

Sove sammen med kjæresten

Har man sex når man tar på puppene

Vennlig hilsen GuttogJente.no