Uregelmessig mens

Hei Guttogjente

Jeg er ei jente på 18 og jeg for mensen uregelmessig, stort sett vær 3 mnd. er det farlig?
bruker ikke noe prevensjonsmidler eller.

Hei jente 18 år

Du sier du ikke om du får mensen regelmessig hver 3. mnd, om mensen i perioder kommer hver mnd og så plutselig går det 3 mnd, eller om det varierer hele tiden?

Det er vanlig at mensen er uregelmessig de første par årene, og noen får aldri helt regelmessig menstruasjon. Dersom en har hatt regelmessig mensen og den så blir uregelmessig over en lengre periode eller uteblir i 3 mnd, bør en oppsøke lege. Det kan av og til av ulike årsaker hende at menstruasjon blir uregelmessig selv om den tidligere har vært regelmessig, og menssyklusen kan bli påvirket av ulike faktorer, som; stress, vektforandringer og trening. Uregelmessig menstruasjon vanligvis forbigående men da får en etterhvert regelmessige blødninger igjen.

For at du skal få skikkelig svar på spørsmålet ditt er det derfor best at du tar dette opp med fastlegen din eller med legen ved Helsestasjon for ungdom, dersom det er et slikt kontor der du bor.