Usikker etter brudd med kjæresten

Hei, jeg er ei kristen jente på 17 år.

For et år siden fikk jeg kontakt med en som skulle begynne i første klasse på skolen min til høsten. Jeg var litt "betatt" og når han endelig begynte, tok det ca 2 mnd før vi ble sammen. Jeg var veldig usikker på om jeg ville bli sammen med han fordi jeg ikke ville gjøre noe feil. Jeg ba mye til Gud om at det skulle være rett og mener oppriktig at jeg fikk bønnesvar!!

Desverre, møtte vi litt "problemer" i forholdet og etter litt over en mnd slo han opp fordi han ikke følte seg moden nok til å ha kjæreste enda. Og det er helt greit.

Men etter vi slo opp har jeg vært veldig usikker. Jeg var ikke så lei meg rett etter bruddet men nå blir det verre og verre. Mye av det han sa gjorde at jeg trodde (og forsatt tror) at vi kunne komme til å bli sammen igjen. (F.eks sa han til meg og andre "Det kan for all del hende vi blir sammen igjen...") men, nå har vi så skjelden kontakt at jeg ikke ser det lenger. Vi har ikke kuttet all kontakt heller. Noen ganger så sender han en eller annen hyggelig melding eller snakker til meg og så blir jeg helt i hundre. Det virker som om han ikke vil jeg skal gå videre...

Jeg er mer knust og forvirret nå enn jeg har vært på lenge og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg klarer ikke å komme meg videre og selvsikkerheten er ikke på topp da jeg er redd jeg skal gjøre noe som kan "ødelegge" sjansene mine.

Jeg vet ikke hva mer jeg skal si. På mange måter tror jeg forsatt at vi kommer til å bli sammen igjen, men jeg vet ikke! Jeg ber mye til Gud om dette men føler ikke jeg får noe svar.

Jeg trenger bare hjelp.... Og bønn.. Kan dere forresten be for meg/oss?

Hei jente 17 år.

Så trist at du er blitt såret. Dessverre blir ofte det resultatet av ungdomsforelskelser og kjæresteri. Ungdomstiden er full av følelser og forelskelser, og disse følelsene er veldig ustabile og skiftende. Derfor kan en oppleve at en i det ene øyeblikket føler en har funnet den rette, og etter en stund er disse følelsene borte. Når en ber Gud om råd, er det også ofte vanskelig å kjenne forskjell på det man tror er svar fra Gud og egne følelser og ønsker. Våre bønner er ofte formet slik at vi vil at Gud skal gi oss det vi vil ha, at han skal oppfylle ønskene våre. Gud ser lengre enn oss og våre ønsker er ikke alltid det beste for oss. Kanskje Gud har svart deg nå.

Du kan ikke stole på følelsene dine. Det er derfor lurt å vurdere med fornuften hva du vil gjøre med følelsene du nå kjenner på, for du har mulighet til å fremme eller hemme dem. Det du nå føler for denne gutten er ikke bra for deg, for det tar fra deg gleden og selvsikkerheten. Han har gått videre, og det bør du gjøre også. Det er derfor best for deg å aktivt gå inn for å få slutt på følelsene. Det er bare ødeleggende for deg å holde fast ved følelsene og håpet om å bli sammen igjen. Men det er alltid vanskelig å komme over noen man har likt veldig lenge, og spesielt når man har vært sammen og fremdeles ønsker det, så det kan komme til å ta tid før du er helt kvitt følelsene.

Det beste du kan gjøre er å prøve å slutte å tenke på ham og slutte å se for deg dere to sammen. Ikke gi deg lov til å la tankene fly og drømme om ham. Slike tanker vil bare holde fast på forelskelsen. Du må være villig til å aktivt stoppe tankene og tenke konkret på noe helt annet, hver gang du tar deg selv i å tenke på ham. Gi slipp på følelsene og ha tro på at det finnes en annen gutt for deg der ute. Det finnes mange flotte kristne gutter og du har god tid til å finne deg en å gifte deg med. Bare vær tålmodig og be Gud lede deg.

Bruk tiden på å være sammen med venner og vær aktiv med hobbyer og interesser. Prøv å ikke være for mye alene med tankene dine. Det er ikke lurt å være mye alene når man har triste tanker, for da er det vanskelig å stoppe tankeflommen og det blir bare verre. Kjærlighetssorg går over med tiden selv om en ikke har tro på det selv. Du vil nok møte en gutt som ser deg for den du er og som blir glad i deg.

Lykke til