Utflod?

Hei, jeg er ei jente på 14, har utflod. Nå i det siste har jeg plutselig fått en del vondt nedentil når jeg sykler, eller bare sitter sjenerelt. Har blitt en del plaget av dette. Det har også kommet en litt spesiell, søtaktig, ekkel lukt, både på trusa, og litt på buksa. Er dette normalt? Og hva kan jeg gjøre for å unngå at dette skjer?

Hei jente 14 år.

Det er helt normalt å ha utflod. Utfloden er en måte skjeden renser seg selv på og holder seg fuktig og frisk. Normal utflod er hvit eller klar uten noe særlig lukt, men noen synes at det lukter litt syrlig. Når utfloden kommer i kontakt med luft farges den gul. Det er slik du vil se den i trusa di, som et litt seig, klebrig, gult belegg.

Les også: Utflod

I skjeden finnes det mange viktige bakterier som skal sørge for at miljøet er så surt at ikke de skadelige bakteriene trives. Dersom utfloden din endrer form, farge og lukt, kan det være tegn på en betennelse eller soppinfeksjon. Ved soppinfeksjon, kan en også i tillegg kjenne svie, kløe og smerter. Du bør oppsøke lege dersom du har smerter og plager i underlivet.

Hvis du synes det er vanskelig å gjøre dette på egenhånd kan du få helsesøster på skolen til å hjelpe deg. Det beste er ellers om du kan snakke med moren din om det du lurer på, hun er jo jente selv og kan nok svare på mye av det du lurer på. Men du trenger ikke å bekymre deg, for det er oftest noe som enkelt kan behandles.

Les også:  Hvordan fortelle om utflod

Når du sier at du har smerter nedentil når du sykler eller sitter, så kan jo det være kjønnsleppene dine som har vokst og nå kommer litt i klem når du sykler. Det er ganske vanlig å få litt vondt nedentil når man sykler, spesielt dersom det er en stund siden og også dersom en har trange truser på.