Vanskelig å finne på noe å si

Jeg synes det er vanskelig å komme på noe å si i sosiale sammenhenger. Hvordan kan jeg starte samtaler uten at det blir “kleint”?

Hei

Vi mennesker er veldig forskjellige og vi er trygg og utrygg i ulike situasjoner. Mange synes det er vanskelig å komme igang med samtaler og ha noe å si, andre er veldig flinke til å snakke om alt med alle. Men vi kan alle øve oss og bli litt bedre til ting vi ikke er så gode på. Noen er bare litt mer stille enn andre og det er faktisk helt greit. Ikke still å strenge krav til deg selv, men bestem deg for å bære blid og imøtekommende mot alle.

Smil og si hei, det kan mange ganger være nok. Det er også de andre sitt ansvar å ha noe å snakke om, ikke bare ditt. Dersom du tenker for mye på hva du skal si, får du bare hjernteppe. Det hjelper å være interessert i den andre, spør om hva de liker, hvilke interesser de har og da er det lettere å gå videre inn i samtalen ved å være interessert i å få vite mer om det de forteller. Øv deg i det små og vær fornøyd når du får det til.

Smil, vær hyggelig, se dem i øynene og start med noe sånt som: “Hei, jeg tror ikke jeg har hilst på deg? Jeg heter (…)” Finn ut noe dere kan ha felles. For eksempel: “Hvor kjenner du bursdagsbarnet fra?”, “Hva synes du om filmen”, “Hvilket instrument spiller du?” osv. Unngå spørsmål som kan besvares med ja eller nei. Hør etter det som blir sagt, så er det lettere å finne «knagger» å henge oppfølgingsspørsmål på og å finne en naturlig overgang til et annet tema.

Lykke til!

Les også; Vanskelig å bli kjent med folk