Vanskelig å snakke med jenter

Hei
Jeg synes ofte at det kan være vanskelig å generelt snakke eller flørte med jenter. Er det noen gode råd slik at det blir mindre vanskelig med dette?

Hei kjære deg.

Det kan ofte være vanskelig å snakke med jenter, fordi redselen for å dumme seg ut, å ikke finne på noe å si, eller ikke bli likt, forstyrrer tankene. Det kan være lurt å tenke på at det egentlig ikke er så stor forskjell på gutter og jenter når det handler om vennskap. Likevel så blir gutter ofte venner mens de holder på med en aktivitet sammen, mens jenter gjerne snakker sammen. Det går likevel an å invitere jentene med på en aktivitet, som å spille fotball, kanonball, kort ol. Det å gjøre ting sammen gjør det enklere å bli kjent på en naturlig og avslappet måte, og de fleste jenter setter pris på å bli invitert med av guttene og få gjøre ting sammen med dem. Jenter liker også gutter som de kan snakke seriøst med, som er hjelpsomme, høflige og snille med dem. Det beste du kan gjøre er å være mest mulig deg selv, naturlig og ekte. Det er lettest å være naturlig og avslappet om du tenker på jentene som venner og at du skal bygge vennskap, og ikke har fokus på flørting, kjæresteri og seksuelle tilnærminger.

Les: Hvilken forskjeller er det på guttevenner og jentevenner

Begynn med å smile, ha øyekontakt, hilse og være hyggelig og snakk sammen om skoleting, aktiviteter, hobbyer og interesser. Når du skal snakke med jenter, så prøv å lytte, spørre og være interessert i det de snakker om.

Les: Grenser for flørting.

Det kan ofte være vanskelig å vite grensen mellom det å være hyggelig å det å flørte. Flørting handler om å få noen til å legge merke til deg. Ofte så kan vennskapelig oppførsel bli oppfattet som flørting. Det er derfor viktig å være respektfull og forsiktig i måten å omgås hverandre på slik at en ikke gir falske forhåpninger til noen.

En kjøreregel kan være å behandle jentene som om de var søstrene dine, være hyggelig, oppmerksom og ha gode vennskap uten fokus på seksuelle tilnærminger.

Les også:

Hvordan få seg gode jentevenner?
Grenser for flørting?
Tørr ikke å snakke med en gutt – hva skal jeg gjøre?
Vanskelig å finne på noe å si.