Våte drømmer

Hei. Jeg er en 16 år gammel gutt. Jeg er med i lovsangsteam og er avhengig av Jesus i livet mitt. Noen ganger våkner jeg på nettene og har hatt en såkalt "våt" drøm. Jeg ber hver kveld at det ikke skal skje, men av og til så skjer det . Hva kan jeg gjøre, og er det normalt?

Hei gutt 16!

Så flott å høre at du deltar i lovsangs-tjenesten i forsamlingen din, og at du har gjort deg avhengig av Jesus i livet ditt. Husk på at det å stå i tjeneste er en gave som Bibelen forteller oss er gitt oss av nåde helt ufortjent. Med andre ord, vi kan ikke gjøre oss fortjent til det.

Å ha våte drømmer, vil si å ha sædutløsning mens en sover og drømmer. Det er helt naturlig og noe de fleste gutter opplever. Man kan oppleve å våkne med en våt flekk i buksa eller på lakenet, gjerne uten at en vet eller husker å ha drømt noe. Våte drømmer er et tegn på at kroppen utvikler seg og blir kjønnsmoden. Det er mest vanlig å ha slike våte drømmer i starten av tenårene. Noen opplever det aldri, men de fleste opplever at de våte drømmene avtar etterhvert som de blir eldre. Sædutømming om natten er helt normalt og noe man ikke har kontroll over. Sæden fornyer seg stadig, slik at kroppen kvitter seg med eldre sædveske og produserer ny frisk sædvæske med jevne mellomrom. En av måtene kroppen fornyer sædvæsken på er gjennom det som kalles nattlig sædutløsning. Du skal altså ikke være bekymret for dette, for det er helt normalt.

Lykke til.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no