Venner og grenser

Hei!
Dere skriver ofte om det å overnatte med kjæresten sin, og hvor viktig det er å sette grenser ang det.
Men hvor bør grensene gå når man ikke er sammen? Er det greit å ha overnatting av en gutt gjentatte ganger hvor det blir kos. Ikke nødvendigvis i form av kyssing, men heller "spooning", holde hender, ligge oppå hverandre osv ..
Bør grensene være annerledes om det er noe på gang eller om begge bare trenger litt omsorg og nærhet?
Takk for svar!

Hei,

Takk for et godt spørsmål.

Hvis man er gode venner kan det også være lurt å sette noen grenser, på samme måte som med kjærester. De tingene du beskriver i spørsmålet: å holde hender, kose, ligge oppå hverandre er typiske kjæreste-ting. Å være kjæreste er noe man er med én person, men å være venn kan man være med flere.

Alle trenger omsorg og nærhet, og i perioder vil vi oppleve å trenge det mer enn andre. Det kan også være i perioder man er litt ekstra sårbar. Da er det veldig viktig å ikke skape utrygghet gjennom falske forhåpninger. Å få en klem fra en god venn, kan være veldig god trøst. Men gjennom å gjøre "kjæreste-ting", selv om det ikke er kyssing, så setter man i gang mange følelser i kroppen. Generelt er det ikke lurt at gutter og jenter overnatter hos hverandre, uansett om de er venner eller kjærester.  Overnatting kan veldig fort føre til at man går over grenser når det gjelder intimitet som man ellers ikke ville gått over.

Hvis du ikke vil bli kjæreste med vennen din, eller gi ham falske forhåpninger, så er det lurt å unngå situasjonen du beskriver. Man kan ikke vite hva den andre tenker og føler uten å snakke sammen om det. Det kan være veldig lurt å understreke at du ønsker ham kun som venn (hvis det er tilfelle).

Grensesetting handler ikke bare om å vente med sex til ekteskapet. Det handler også om å beskytte følelseslivet, enten det er snakk om venner eller kjærester.

Les også:

Kan jenter og gutter faktisk bare være venner
Hvilke forskjeller er det på guttevennskap og jentevennskap.

Lykke til!