12 år og fingring på klitoris

Hei jeg er 12 år.
Jeg gleder meg til sex og har prøvd å fingre meg og ta på klitoris. Det gikk sånn passe bra med klitorisen men når jeg fingret meg selv gjorde det vondt.
Jeg tror jeg gjorde feil fordi jeg vet egentlig ikke hvor penisen skal inn.
Gjorde jeg feil eller gjør det vondt å ha sex? Ps: jeg har ikke kommet i puberteten.
Kan jeg ha sex med noen som er 12-14?
Er det lurt?

Hei Jente 12 år

Selv om vi på denne nettsiden mener at onani ikke trenger å være galt i seg selv, vil vi heller ikke oppfordre noen til å aktivt onanere. For selv om onani i seg selv kan være noe nøytralt, kan onani også lett føre til ting som ikke er bra. Vi anbefaler deg å lese artikkelen: Er det greit å onanere?

Les også de andre svarene vi har om onani under tema spørsmål og svar.

Klitoris er svært følsom for berøring og dersom den berøres brått eller hardt kan det gi ubehag. Dersom man er tent og klar for å ha samleie, er skjeden våt og klar for ta imot penisen, men dersom du stikker fingrene inn i skjeden når den er tørr vil det kunne gjøre litt vondt. (Se klitoris og skjede i ordlisten)

Vi i GuttogJente.no baserer vår veiledning på det som står i Bibelen, det betyr at vi mener sex bare hører hjemme i et livslangt ekteskap. Man kan ha en veldig bra ungdomstid uten å ha sex, og vi anbefaler å vente med sex til man gifter seg.

Vi synes derfor at det er altfor tidlig for deg å være opptatt av sex og begynne å gjøre deg klar til det. Den seksuelle lysten våkner til live i ulike aldre, men sexlyst har også sammenheng med hva en ser på og leser om. Dersom en ser mye på film, er på sosiale medier eller leser blader med seksuelt innhold, vil en tenke og drømme mye mer om sex enn de som ikke gjør det. Dersom en opptar seg mye med seksuelle tanker og seksuelle handlinger, vil det bli mye vanskeligere å vente. Sex veldig intimt og man setter seg i en sårbar situasjon når man har sex med noen uten å være gift. Sex er noe som hører hjemme i ekteskapet, og er ment for å binde de to sammen for hele livet. Selv om du har lyst på sex, er det ikke det du har bruk for nå når du er så ung. Når den seksuelle lavalderen er satt til 16 år, er det fordi også fagfolk mener det kan være skadelig med sex når man er for ung.

Nyt ungdomstiden, bruk tiden til å utvikles og modnes som person og ta deg god tid til å finne en som er rett for deg.

Du kan gjerne lese disse artiklene:

10 gode grunner for å vente med sex / Vent på meg / Er det lurt å ha sex som 13 åring? / Er det lurt å ha sex før man er 16 år?

Du spør også om det er vondt å ha sex. For å finne svar på det kan du lese:

Nybegynner og pupper som henger og Første samleie