14 år og forelsket i 19-åring

Hei, jeg har en veninne som er forelska i en gutt på 19 år (Hun er 14) Er det normalt.

Hei

Det er helt vanlig at jenter blir forelsket i eldre gutter. Forelskelser kommer og går uten at man styrer det, og jenter er ofte veldig betatt av eldre gutter og blir lett forelsket i dem.

Det er ikke uvanlig med alderforskjell i vennskapsforhold og i kjæresteforhold, men når forskjellen blir stor møter man på utfordringer. En aldersforskjell blir fort stor når man er ung, men trenger ikke være stor når man blir eldre. Det vil si at en forskjell på 1-3 år er vanlig, men når hun er 14 år, kan 3 år likevel være en altfor stor aldersforskjell og enda mer når forskjellen er på 5 år. Dette er fordi en utvikler seg så mye i denne tiden og vokser og modnes veldig fort på de årene. Jo eldre man blir, jo mindre betydelig blir aldersforskjellen.

Når man er 14 og 19, er man på helt ulike stadier i livet. Hun går fortsatt på ungdomsskolen mens han er snart ferdig på videregående. Dette gjør at man har ulike stadier i livet, ulike interesser og omgangskrets. Når man er 19 har man lov til andre ting enn en 14-åring, det vil gjøre at hun  kan presses ut i ting hun ikke er moden for fordi hun ikke ønsker å være en brems. Hun vil kanskje synes det er kult å få være sammen med de store og kan bli fristet til å gjøre nesten hva som helst for å passe inn. Det kan gjelde festing, røyking, drikking, uteliv, sex osv. Selv om denne gutten skulle være en bevisst kristen som ikke vil presse jenta til slike ting, så det best å ikke gjøre noe med forelskelsen, men la den gå over av seg selv. Vi vil ikke anbefale ungdommer til å bli kjæreste med noen som er så mye eldre.

Les også: Er 14 og 20 år stor aldersforskjell