Aldri vært forelsket

Er det mulig å ikke kunne bli forelsket? Litt om meg selv: Jeg går ut ifra at jeg er velfungerende på de fleste måter (ikke psykopat for eksempel). Jeg har mange, gode jente-venner: pene, smarte, morsomme, men viktigst av alt: single. Allikevel har jeg aldri hatt så mye som er crush på noen gjennom hele ungdomstida. Er dette vanlig, eller er jeg ... spesiell på den måten?

Hei!

Du er helt normal! Når det kommer til forelskelse og hvor fort man blir forelsket, er alt normalt. Noen ungdommer forelsker seg i en ny hver uke, noen faller ikke før de møter den de velger å dele livet sitt med, mens andre opplever ikke så sterke følelser. Og de fleste er et sted midt i mellom.

Det kommer også an på hvordan man definerer forelskelsesfølelsene, for mange vil nok si at de ikke har hatt den altoppslukende rusen overfor kjæresten eller ektefellen sin, men heller følt på tilknytning, trygghet og å være glad i. Siden det legges altfor stor vekt på forelskelse i vårt vestlige samfunn, kan mange bli usikre når de ikke føler på denne forelskelsesrusen. Det å være ruset av forelskelse kan være en herlig opplevelse, men er ikke nødvendig for å bli tiltrukket av og glad i noen.

Det er heller ikke slik at man forelsker seg automatisk i den man burde bli forelsket i. Noen ganger faller man for folk man ikke burde innlede et forhold til. Forelskelse kan beskrives som en sterk emosjonell tiltrekning man ikke kan kontrollere (men man kan kontrollere hva man gjør med den!).

Så du kan slappe av og nyte gode vennskap uten alt forelskelsesdramaet enn så lenge. Også skal du ha lykke til når du forelsker deg i, eller velger ei jente som du er blitt glad i, og de som er glade i deg mener kan være en god match for deg. Det endelige målet for å få seg kjæreste bør jo være at man har tenkt å finne en livsledsager å gifte seg med for resten av livet. Da er kjærlighet mye viktigere enn forelskelse. Det er ikke nødvendigvis slik at de som starter med en stormende forelskelse har de beste forutsetningene for å elske hverandre resten av livet.

Les også:

Kvalm av forelskelse

Har aldri vært forelsket, normalt?

Hvorfor blir jeg forelsket?